Uczniowie potrzebowali zaledwie połowę planowanego czasu, aby pokonać zestaw pytań konkursowych.
- Uczniowie byli dobrze przygotowani. W październiku i listopadzie ubiegłego roku uczestniczyli w wykładach, czyli Wielkiej Lekcji „Człowiek w Środowisku”. W lutym finaliści pierwszego etapu konkursu więźli udział w warsztatach w Centrum Innowacyjno-Wdrożeniowym Nowych Technologii w Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego. Podczas warsztatów zaprezentowaliśmy młodzieży, na czym polegają rozwiązania oparte na zasobach przyrody i ich praktyczne zastosowania. Niektóre z tych rozwiązań stosujemy na co dzień, nie mając o tym świadomości. A pamiętajmy, że żyjemy w środowisku i potrzebujemy takich rozwiązań. Ten konkurs przybliża tę wiedzę – mówi prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski, Kierownik Katedry Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
Konkurs jest skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych z terenu woj. lubelskiego i ma na celu pogłębienie wiedzy z zakresu ekologii, inżynierii środowiska, gospodarki obiegu zamkniętego, ekoenergetyki, propagowanie nauk przyrodniczych i inżynieryjno-technicznych, rozwijanie i pogłębianie zainteresowania otaczającym światem.
- Tematy ekologii należy dziś rozpatrywać w kontekście globalnym. Takie wydarzenia, jak ten konkurs, pomagają ten temat nagłaśniać, a młodzież bardzo interesuje się ekologią, w przeciwieństwo do wielu osób starszych. Dlatego potrzebne jest organizowanie takich konkursów wydarzeń. Jest to doskonała forma włączenia się w istotny temat, jakim jest świadome dbanie o środowisko – podkreśla Tomasz Szabłowski, lubelski kurator oświaty.
Wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym o zakres merytoryczny konkursu zadbały współorganizujące wydarzenie szkoły – VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie; I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie.
- Nasza szkoła współorganizuje konkurs od samego początku. Dbamy o całość części wstępnej. Przygotowujemy zestaw pytań do pierwszego etapu konkursu. Nasza młodzież jest bardzo zaangażowana ekologicznie. To w dużej części wynik działań szkoły, więc zachęcenie do udziału a konkursie nie było trudne, wręcz przeciwnie, ponieważ musieliśmy zapewnić większe sale, żeby nasi uczniowie się pomieścili podczas pierwszego etapu – mówi Marzena Kamińska, dyrektor – VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie.
- Chcieliśmy zaproponować młodzieży konkurs inny niż do tej pory i wyszliśmy z ofertą interdyscyplinarnego konkursu o środowisku i tematyce ekologicznej. Po liczbie uczestników możemy śmiało stwierdzić, że są to tematy, które bardzo interesują naszą młodzież, zaś wsparcie merytoryczne pracowników naukowych Uniwersytetu Przyrodniczego bardzo pomogło im w przygotowaniu do tego konkursu, a przede wszystkim rozbudziło zainteresowanie tym tematem i chęć pogłębiania tej wiedzy – dodaje Halina Smyk, dyrektor I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie.
Trójka najlepszych finalistów Konkursu to Magdalena Jaskowska z I LO im. Bohaterów Porytowego Wzgórza w Janowie Lubelskim, Julia Bardzel z Zespołu Szkół Technicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Puławach i Tymofii Vladimirov z Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach. Otrzymali oni laptopy ufundowane przez Marszałka Województwa Lubelskiego, zaś 10 pierwszych uczestników otrzymało wartościowe książki. Ponadto pierwszych 50 finalistów konkursu weźmie udział w trzydniowych warsztatach terenowych zorganizowanych w Roztoczańskim Parku Narodowym oraz Poleskim Parku Narodowym.
- Od wielu lat współpracujemy z Uniwersytetem Przyrodniczym. Ta współpraca jest dla nas ważna, ponieważ korzystamy z osiągnięć naukowców z Uniwersytetu. Tutaj uczą się ludzie, którzy będą działać na rzecz środowiska. Stad wspieramy wszelkie działania, również ten konkurs. Laureaci konkursu wezmą udział w warsztatach organizowanych w Poleskim Parku narodowym. Chcemy przedstawić im oczyszczalnie hybrydowe, które powstały w wyniku współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym. Obok tego pokażemy najcenniejsze walory przyrodnicze Parku. Zaprosimy na ścieżki przyrodnicze, pokażemy nasz najcenniejszy gatunek jakim jest żółw błotny. Zaczęły się już przyloty ptaków, zaś przyroda rozkwita, więc myślę, że będzie to bardzo atrakcyjny pobyt – zapowiada Jarosław Szymański, dyrektor Poleskiego Parku Narodowego.
Organizatorami konkursu są: Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie, Roztoczański Park Narodowy, Poleski Park Narodowy. Partnerami przy organizacji konkursu są: Kuratorium Oświaty w Lublinie i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie.
- Prof. Elżbieta Starosławska spoczęła na cmentarzu przy ul. Lipowej. Zobacz zdjęcia
- Pątnicy przeszli w nocy Ekstremalną Drogę Krzyżową. Zdjęcia
- Gole, kontrowersje i doping kibiców. Zobacz trybuny Areny na meczu Motoru z Polonią
- Z okazji Dnia Kobiet 15 lublinianek otrzymało medale za zasługi dla naszego miasta
- Uczniowie XXX LO pożegnali dyrektora. „Drzwi do jego gabinetu były zawsze otwarte"
- Niedosyt. Motor Lublin zremisował z Polonią Warszawa. Zdjęcia z Areny
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?