MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dodatkowe miliony na budowę autobusowego dworca metropolitalnego w Lublinie. Jaki jest powód?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Sześć zbiorników z dawnej gazowni odkopali robotnicy podczas budowy autobusowego dworca metropolitalnego. Trzeba je wyjąć i zutylizować. A o kosztuje. Miasto dołożyło 6,4 mln zł do budowy dworca.

231 mln zł – na tyle opiewała umowa na budowę gmachu autobusowego dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Ta kwota jest już nieaktualna. Koszty poszły w górę. Miasto dołożyło do inwestycji 6,4 mln zł. „Tak” zmianom w budżecie Lublina na 2021 r. powiedzieli miejscy radni na ostatniej sesji.

Skąd ten wzrost? – W trakcie prowadzenia robót odkryto sześć zbiorników. Sytuacja nie była możliwa do przewidzenia na etapie projektowania. Źródła historyczne mówią o rozbiórce wszystkich elementów po starej gazowni. W trakcie badań geologicznych nie natrafiono na zbiorniki, nie były one również naniesione na mapach – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza. I przypomina, że na terenie, gdzie powstaje dworzec, działała kiedyś gazownia.

– Zbiorniki zostaną rozebrane i zutylizowane – dodaje Góźdź.

Prace przy budowie dworca ruszyły pod koniec stycznia. Obecnie obejmują roboty ziemne.

– Wykop odwodniono i zabezpieczono przed napływem wody poprzez zamontowanie ścianek szczelnych. Wykonano też prace związane z palowaniem płyty fundamentowej. Aktualnie prace koncentrują się na wybieraniu ziemi – opisuje Góźdź. I dodaje: – Rozpoczęto też zbrojenie płyty fundamentowej pod budynek. Realizowane są również roboty żelbetowe związane z realizacją stóp fundamentowych wiat terenowych.

Aby powstał dworzec trzeba usunąć ponad 60 tys. metrów sześciennych ziemi. Dużo? Wywrotka – tzw. „rynna”- zabiera jednorazowo, w zależności od liczby osi, 16-20 m sześc. ziemi. Aby wywieźć wszystko co zostanie wykopane, trzeba będzie wykonać ponad 3 tysiące kursów.

Dworzec ma być gotowy – tak zakłada umowa - do końca lipca 2022 r. Ale inwestycja nie obejmuje samego gmachu dworca. Jest uzupełniona o dwa dodatkowe projekty.

Pierwszy z nich to przebudowa sytemu komunikacyjnego w rejonie Targów Lublin, m.in. przedłużenie ul. Dworcowej.

– Dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Ponadto zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych prowadzących do Targów Lublin. Pod obiekt mostowy wbijane są pale i szykowane ławy – wylicza Góźdź.

Koszt to 13,1 mln zł. Drogi mają być gotowe do 25 października.

Kolejnym projektem jest przebudowa ul. Krochmalnej. Powstanie tam też zaplecze – parking – dla pojazdów korzystających z dworca. - Na ul. Krochmalnej finalizowane jest uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Dodatkowo prowadzone są prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu. Z kolei przy „starej" ul. Gazowej na ukończeniu są prace przy sieciach podziemnych – informuje Góźdź.

Przebudowa Krochmalnej pochłonie 20,7 mln zł. Prace mają być wykonane do 30 czerwca 2022 r.

od 7 lat
Wideo

Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski