Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S19 Lublin - Lubartów. Ekspresówka pójdzie na północ i ominie Niemce

Artur Jurkowski
Ekspresówką między Lublinem a Lubartowem pojedziemy w 2024 r. Budowa może pochłonąć 921 mln zł
Ekspresówką między Lublinem a Lubartowem pojedziemy w 2024 r. Budowa może pochłonąć 921 mln zł MDRON.PL
Do 2020 r. ma powstać koncepcja programowa trasy ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem a Lubartowem. Droga będzie miała prawie 24 km.

Około 25 tysięcy pojazdów przejeżdża w ciągu doby przez Niemce. Skutek? - Korki, które teraz się tworzą, potrafią ciągnąć się od Ciecierzyna do Wandzina - mówił latem tego roku na łamach Kuriera Krzysztof Urbaś, wójt gminy Niemce.

Niemce od ok. 15 lat dobijają się o obwodnicę. GDDKiA zrobiła mały krok do jej powstania. Wczoraj poznała oferty na przygotowanie koncepcji programowej drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin - Lubartów. Chodzi o 23,8-kilometrowy odcinek.

GDDKiA przeznaczyła na dokumentację 5,45 mln zł. Wpłynęło 11 ofert, których wartość waha się od 3,84 do 6,78 mln zł. Najtańszą złożyła firma Mosty Katowice.

Zwycięzca przetargu będzie miał 23 miesiące na przygotowanie koncepcji programowej. Co obejmuje dokumentacja? - Opracowanie wariantów rozwiązań technicznych drogi ekspresowej, w tym obiektów inżynierskich, kształtu węzłów, dróg do obsługi ruchu lokalnego, chodników i ciągów pieszo-rowerowych - precyzuje Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Koncepcja ma być gotowa do 2020 r. Później trzeba będzie ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi. Inwestycja nie będzie w tym wypadku dzielona na etapy.

- Koszt powstania drogi to 921 mln zł. To kwota obejmująca wykup gruntów, dokumentację i realizację - wskazywał w momencie ogłoszenia przetargu na koncepcję Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

Trasa S19 będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem (po prawej stronie obecnej „dziewiętnastki” jadąc z Lublina do Białegostoku) i od wschodu ominie Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa - Niemce Południe. Następnie po obecnym przebiegu „dziewiętnastki” dotrze do obwodnicy Lublina.

- Ta inwestycja pozwoli rozładować jeden z największych korków na polskich drogach - przekonywał miesiąc temu Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.

Na obwodnicę Niemiec kierowcy będą musieli poczekać parę lat. Trasa ekspresowa Lublin - Lubartów jest planowana do realizacji w latach 2020 - 2024. A to oznacza, że powstanie za siedem lat.

- To właśnie na tym odcinku jest największe natężenie ruchu, w ciągu doby przejeżdża tam ok. 25 tys. pojazdów, gdy tymczasem na innych odcinkach jest ich kilkanaście tysięcy - wyliczał Schodziński.


Zobacz także: Budowa S17. Kolejny etap prac

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski