- W ubiegłym roku na znanej, markowej stacji paliw w Lublinie, przy dużych mrozach samochody tankowały i stawały. Niby dobra stacja, a z paliwem coś było nie tak - przypomina Michał Kawka, wiceprezes Automobilklubu Chełmskiego.
Jak uniknąć takich niespodzianek? Eksperci podpowiadają, by paliwo kupować na sprawdzonych stacjach, u znanych sprzedawców. To szczególnie ważne przed zimą. Dodatkowo, UOKiK przypomina posiadaczom aut z silnikiem Diesla, że w tym okresie zmieniają się wymagania jakościowe dla oleju napędowego, sprzedawanego na stacjach paliw.
- W niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, blokująca m.in. filtr paliwa. Jeżeli w baku diesla znajduje się letnie paliwo problemy mogą się pojawić już przy temperaturze zera stopni Celsjusza - tłumaczy Ernest Makowski z biura prasowego UOKiK.
A co z oponami? W tym przypadku warto pamiętać, że od ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi opony powinny mieć naklejoną na bieżniku etykietę określającą klasę efektywności paliwowej, hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Wymóg ten dotyczy opon, zarówno letnich, jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r.
Zima oznacza, że trzeba zadbać o odpowiedni płyn do spryskiwaczy. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała w całej Polsce 59 partii tego typu płynów. Zakwestionowała co czwartą z nich. Poszło m.in. o to, że na opakowaniach nie było formułki: "w razie połknięcia niezwłocznie zasięgnij porady lekarza - pokaż opakowanie albo etykietę".
Inspekcja sprawdzała też, czy rzeczywista temperatura zamarzania płynów jest zgodna z deklaracją producenta. Podobne kontrole będą prowadzone także teraz. - Są ujęte w planie na czwarty kwartał tego roku - informuje Zbigniew Paczwa z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Lublinie. A co, jeśli sami zauważymy nieprawidłowości lub np. paliwo niespełniające określonych parametrów uszkodzi silnik naszego samochodu? O tym poniżej w naszym miniporadniku.
Gdzie udać się po bezpłatną pomoc
Zastrzeżenia Wszelkie problemy, dotyczące oznakowania, ale także jakości i bezpieczeństwa produktów, można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej (Lublin, tel. 81 528 07 47)
Problemy z paliwem Jeżeli paliwo nie spełnia określonych parametrów i na przykład uszkodziło silnik, kierowca powinien złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu.
Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, wówczas możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzecznika konsumentów (Lublin, tel. 81 466 16 00)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?