Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrakt na pierwsze przegubowe „elektryki” dla Lublina podpisany. Każdy pojazd jest wart 3,2 mln zł. Kiedy zaczną wozić pasażerów?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Prawie 23 mln zł wyda Lublin na kupno siedmiu elektrycznych autobusów. Będą to pierwsze „elektryki” w wersji przegubowej, które wyjadą na ulice Lublina. Solaris na ich dostawę ma dwa lata.

Na razie lublinianie korzystający z komunikacji miejskiej nie jeżdżą elektrycznymi autobusami. Za dwa lata na ulicach będzie ich 39. W tym siedem w wersji w wersji mega, czyli przegubowe. We środę ZTM Lublin podpisał umowę na ich dostawę ze spółką Solaris Bus&Coach. Kontrakt opiewa na prawie 22,8 mln zł, co oznacza, że wartość każdego z pojazdu to 3,2 mln zł.

– Transport zbiorowy jest krwioobiegiem miasta. Ze względu na koszty nie jest możliwe dokonanie zmian z dnia na dzień, a nawet z roku na rok. Nasz projekt realizujemy od 10 lat – przekonuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Każdy z przegubowych „elektryków” pomieści co najmniej 120 pasażerów, przy czym minimum 40 miejsc ma być siedzących. Pojazdy będą wyposażone w m.in.: system monitoringu, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów (akceptujący wyłącznie płatności bezgotówkowe) czy porty USB.

– Solaris to gwarant najwyższej jakości. To znana firma, marka nie tylko w kraju, ale w Europie i na świecie – podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor ZTM Lublin.

To trzeci kontrakt na dostawę elektrobusów, który trafi w ręce spółki Solaris. Poprzednie obejmują dostawę pojazdów 12-metrowej długości, czyli krótkich. Łącznie chodzi o 32 „elektryki”. ZTM zapłaci za nie łącznie 97 mln zł.

Pierwszych pięć pojazdów już dotarło do Lublina. Kolejne mają przyjechać we wrześniu (15 autobusów), listopadzie (7 pojazdów) oraz kwietniu 2022 r. (5 elektrobusów). Przegubowce spółka ma dostarczyć do maja 2023 r.

– Z Lublinem współpracujemy od 1996 r. Miasto było jednym z pierwszych, które otrzymało autobusy z naszej fabryki – przypomina Petros Spinaris, wiceprezes Solaris Bus&Coach.

– Lublin wyrasta ma miasto „elektryków”. Pięć z elektrobusów, które właśnie do nas dotarły wyjedzie na ulice prawdopodobnie jeszcze w wakacje, a jak nie to od września – mówi Malec.

Z autobusów na prąd będą mogli korzystać pasażerowie linii 13, 23 29. Przegubowce zaś mają obsługiwać linie kursujące przez centrum Lublina, np. 31.

Stacje ładowania w kilku miejscach

Solaris oprócz dostawy elektrobusów zainstaluje też trzy dwustanowiskowe ładowarki małej mocy oraz jedną ładowarkę jednostanowiskową. Cztery ładowarki dużej mocy do ładowania baterii elektrobusów w ciągu dnia – pantografowe o mocy 450 kW – staną na pętli przy ul. Choiny. Natomiast po dwie takie ładowarki zostaną zainstalowane na węzłach przesiadkowych przy ulicach: Żeglarskiej, Wróblej, Zbożowej i Franczaka „Lalka”.

Elektrobusy to „konkurencja” dla trolejbusów. Miasto zapowiada, że nie będzie wykonywać trakcji w nowych rejonach Lublina. – W planach mamy tylko budowę tzw. uzupełnień o łącznej długości 7-8 kilometrów np. na os. Widok – informuje dyr. Malec.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski