Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samozwańczy mesjasz i wizualna uczta. "Księgi Jakubowe" na Scenie w Budowie

Sylwia Hejno
"Księgi Jakubowe"
"Księgi Jakubowe" Magda Hueckel/Teatr Powszechny
- Scenograf i kostiumograf tworzą spektakl. Nasz festiwal powstaje, by uhonorować i wydobyć z cienia ich pracę - podkreślają organizatorzy „Sceny w Budowie” w Centrum Spotkania Kultur. Zanim poznamy tegorocznych zwycięzców, przed nami „Księgi Jakubowe”.

Spektakl oparty na książce Olgi Tokarczuk w reżyserii Eweliny Marciniak, ze scenografią i kostiumami Katarzyny Borkowskiej to zdobywca Grand Prix poprzedniej edycji festiwalu.

W swojej historycznej powieści nagrodzonej Nike, Olga Tokarczuk powraca do Rzeczpospolitej Obojga Narodów oraz Jakuba Lejbowicza Franka, samozwańczego mesjasza. Z ponad dziewięciuset stron narodził się spektakl skoncentrowany na takich wartościach, jak: wolność osobista, wspólnota, a także pytający o pokrewieństwo doznań mistycznych i erotycznych, o to jak przeżywa je dusza, a jak ciało. - Nie uwspółcześniliśmy tej książki. Nie przepisaliśmy jej - zapewnia dramaturg Jan Czapliński w tekście „Kilka słów o adaptacji albo co czuję do Olgi Tokarczuk”. - „Ksiąg Jaku-bowych” zresztą uwspółcześniać nie trzeba. W tej historii o wędrówce kilku tysięcy polskich - podolskich - Żydów poszukujących własnego miejsca, bezpieczeństwa i godności - są bowiem momenty, które aż nadto wyraźnie rymują się z dzisiejszymi migracjami ludności - podkreśla.

Drugim kluczem są kobiety: to dzięki nim możliwa jest jedność sekty, z drugiej do teologicznych rozważań wnoszą rozmaite zagadnienia, choćby te związane z ciałem. - Figura kobiety to sedno herezji Franka, sfeminizowanej hybrydy judaizmu i chrześcijaństwa, która w centralnym punkcie ustawia Szechinę - kobiecą obecność Boga. Dlatego przyjrzenie się kobiecym wątkom w „Księgach Jakubowych” pozwala nie tylko zrozumieć dynamikę sekty Franka, ale też przyjrzeć się z innej strony chrześcijaństwu - zastanowić się, jakie mogłoby być, gdyby nie było takie, jakie jest - pisze Jan Czapliński.

Bogatą, wręcz malarską, warstwę wizualną spektakl zawdzięcza Katarzynie Borkowskiej. Scenografka kreuje świat jednocześnie osadzony w historii i ten niemożliwy, wyobrażony, doceniony przez ubiegłoroczne jury za kunszt i „spójną wizję artystyczną, odznaczającą się wielką precyzją detalu”.

Tegorocznych zwycięzców poznamy w sobotę, w programie także wystawy (kostiumów „Opera Fashion” scenografii do do filmu „Kigsajz”, prace studenckie „Upadek Ikara”) oraz koncert Yasmin Levy.

Scena w Budowie, CSK:
- „Księgi Jakubowe”: piątek, 20.04, godz. 18.00, bilety 40-60zł;
- Gala i wernisaże wystaw: sobota, 21.04, godz. 18.00, wstęp wolny
- Koncert Yasmine Levy: 22 kwietnia, niedziela, godz. 19.00

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski