Prace związane z inwestycją ruszyły pod koniec ubiegłego roku. Największe ich natężenie zaplanowano na wakacje. W związku z tym, samochody osobowe będą musiały zniknąć z ul. Kunickiego. Pierwotnie, podobny los miał spotkać trolejbusy. Na to nie zgodził się jednak Zarząd Transportu Miejskiego. - Ruch komunikacji miejskiej będzie się odbywał w obu kierunkach, wahadłowo - tłumaczył wczoraj Andrzej Matysiewicz z lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Utrudnienia mają się zakończyć z początkiem jesieni. Całość będzie gotowa jednak dopiero w marcu przyszłego roku.
A co dokładnie zmieni się w rejonie wiaduktu? - Nowym elementem są przede wszystkim dwa przejścia dla pieszych biegnące wzdłuż jezdni. Każde o szerokości 4,5 metra - opisywał architekt Jacek Ciepliński, autor projektu modernizacji wiaduktu, współwłaściciel biura architektonicznego Idea. Przejścia mają być dobrze oświetlone i zabezpieczone przez system monitoringu.
Galeryjki, którymi do tej pory poruszali się piesi, zostaną zwężone, a ich zabytkowe balustrady odnowione. Z przejść będzie korzystać obsługa techniczna. Nad jezdnią pojawi się spory taras, a na nim być może lokomotywa.
Na pociąg poczekamy na skwerku obok wiaduktu
Na dworzec PKP dostaniemy się bezpośrednio od ul. Kunickiego. Na pociąg będziemy mogli poczekać na skwerze. Stamtąd też wsiądziemy do autobusu. Ułatwienia czekają także kierowców. To wszystko dzięki inwestycji w rejonie wiaduktu na ul. Kunickiego. Ale po kolei.
Obok wiaduktu powstanie skwer. - Na nim pojawią się szerokie alejki prowadzące przechodniów prosto do tunelu połączonego z dworcem PKP - opisywał wczoraj architekt Jacek Ciepliński, autor projektu modernizacji wiaduktu, współwłaściciel biura architektonicznego Idea. - Na skwerze zaplanowaliśmy ławki i dużo latarni parkowych, tak by miejsce było dobrze oświetlone i bezpieczne zarówno w dzień, jak i nocą - wyjaśniał. Pojawi się też dużo zieleni, m.in. dwa dęby czerwone, a wzdłuż ulicy szpaler klonów.
Od terenów kolei, skwer będzie oddzielony wysokimi, kamiennymi ścianami. Na nich pojawią się zielone pnącza. Mury będą podświetlone od dołu.
Architekt przewidział też zatokę, w której będą mogły zatrzymywać się autobusy. - To bardzo wygodne rozwiązanie, bo osoby wychodzące z tunelu dworcowego mogłyby od razu wsiąść do autobusu i jechać w stronę dzielnicy Dziesiąta - tłumaczył Ciepliński.
Możliwe będzie też przejście ponad ul. Kunickiego. - Zaprojektowaliśmy wejścia na wiadukt z obu stron ulicy - dodawał architekt. - Nad jezdnią powstanie duży taras, na tyle duży, że zaproponowaliśmy, by ustawić tam na przykład zabytkową lokomotywę. Taki element podkreśliłby dodatkowo charakter dzielnicy, która ma długoletnie tradycje kolejarskie - podkreślał.
Po remoncie, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu w obie strony.
Koszt całej inwestycji to ponad 24 mln zł.
* Wiadukt nad ul. Kunickiego ma być gotowy w 2012 r.
* Ul. Kunickiego: Wiadukt kolejowy doczeka się remontu
Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?