- Uchwała zostanie uchylona. W lutym prezydent Lublina przedstawi nowe rozwiązania w tej sprawie - poinformowała wczoraj Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.
To konsekwencja nowelizacji "ustawy śmieciowej" przyjętej przez Sejm pod koniec ub. tygodnia. Zmiany dopuszczają, aby gminy na swoim terenie stosowały różne metody naliczania opłat za śmieci. Wcześniej takiej możliwości nie było. Gminy mogły wybrać tylko jeden z czterech sposobów określenia opłaty: od powierzchni mieszkania, liczby zamieszkujących w nim osób, ilości zużywanej wody lub po prostu od gospodarstwa.
W Lublinie wybrano ten ostatni wariant. Miesięczną opłatę za odbiór posegregowanych śmieci określono na 32 zł, nieposegregowanych - 44 zł. Dla znacznej części mieszkańców Lublina oznaczało to drastyczne podwyżki sięgające kilkuset procent. Obecnie np. na LSM stawka opłat wynosi 14,30 zł, na Czechowie - 13,28 zł. - Zmiana ustawy pozwala nam na stosowanie systemu mieszanego. Skorzystają na tym m.in. osoby samotne - dodała Krzyżanowska.
Dotychczasowe rozstrzygnięcia zakładały, że taka osoba musiałaby płacić tyle samo za śmieci co wielodzietna rodzina mieszkająca w domu jednorodzinnym.
- Zaproponujemy, aby w przypadku osób samotnych czy rodzin dwuosobowych opłata była naliczana nie od gospodarstwa, ale od osoby. Trwają analizy dotyczące wysokości opłaty. Wstępne szacunki mówią, że może to być ok. 14 zł od osoby - poinformowała Krzyżanowska.
To nie jedyna zmiana. "Własną" stawkę będą miały też domki jednorodzinne. - W których wytwarzanych jest więcej odpadów niż np. w mieszkaniach w bloku. Nie wiemy jeszcze, na jakim poziomie będzie ta opłata. Obecnie większość właścicieli takich domków płaci ok. 33 zł miesięcznie - wyliczała Krzyżanowska.
Dla pozostałych mieszkańców pozostanie metoda "od gospodarstwa" domowego.
- Przy czym nie wykluczamy drobnej korekty stawki. Będzie ona jednak oscylowała w okolicach 32 zł za posegregowane śmieci - dodała Krzyżanowska.
Nowe regulacje dotyczące odbioru śmieci mają obowiązywać od 1 lipca br. Ratusz szacuje, że rocznie na usunięcie opadów komunalnych z terenu miasta potrzebuje ok. 55 ml zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?