Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskiego Lipca ’80 długo czekała, ale w końcu się doczekała

Michał Dybaczewski
Michał Dybaczewski
Będąca przez kilka lat w inwestycyjnej zamrażarce inwestycja w końcu doczeka się realizacji. Miasto wybrało wykonawcę budowy ponad kilometrowego odcinka przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca '80. Wiemy kto zrealizuje inwestycję i jaka kwota wchodzi tu w grę.

– Wybór wykonawcy to ostatni krok formalny, który docelowo pozwoli podpisać umowę i rozpocząć w terenie realizację tego strategicznego dla miasta projektu drogowego. Przyjęte rozwiązania wpłyną na usprawnienie systemu transportowego, skrócą czas podróży i upłynnią ruch redukując emisję spalin. Nowy odcinek drogi obsłuży komunikację publiczną oraz będzie łącznikiem z istniejącym dworcem PKP i budowanym obecnie Dworcem Metropolitalnym. Ułatwi również dojazd do obiektów sportowo-rekreacyjnych, takich jak stadion Arena Lublin oraz Park Ludowy – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju.

Wyłoniony w drodze przetargu wykonawca, o którym mówi Szymczyk, to spółka Strabag.

- Ofertę tej firmy oceniono jako najkorzystniejszą w postępowaniu przetargowym – wskazuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Ile będzie kosztować droga?

Inwestycja pochłonie ponad 96 mln zł i dotyczy budowy około 1100 m brakującego odcinka ul. Lubelskiego Lipca '80, od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. 

- Drogę przewidziano na całej długości jako dwujezdniową, trzypasową, z buspasami. Ulica otrzyma kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne. Zakres inwestycji obejmuje budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych. Do tego wykonawca zbuduje dwie sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ul. Włościańską i ul. Cukrowniczą. Przebudowę przejdą również odcinki ulic bocznych m.in. Ciepłej, Włościańskiej, Przeskok i Dzierżawnej – przedstawia szczegóły prac Justyna Góźdź i dodaje, że czas na realizację inwestycji to 21 miesięcy od daty podpisania umowy.

- Zawarcie kontraktu będzie możliwe po upływie ustawowego czasu na złożenie odwołań przez innych oferentów biorących udział w postępowaniu i otrzymaniu promesy z Banku Gospodarstwa Krajowego - zaznacza rzeczniczka prasowa.

Przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca '80 to inwestycja dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Środki otrzymane na ten cel to 65 mln zł.

Lubelskiego Lipca ’80 długo czekała, ale w końcu się doczekała
Adrian Tomczyk

Przypomnijmy, że rozstrzygnięty przetarg był drugim dotyczącym wybudowania przedłużenia arterii. Poprzedni – z jesieni 2022 r. – został unieważniony. Powód? Pieniądze. A w zasadzie ich brak. Złożone wówczas oferty przewyższały kwotę przeznaczoną przez ratusz na inwestycję. Wynosiła ona wówczas 71,4 mln zł. W przetargu, który został właśnie rozstrzygnięty kwota na ten cel została znacząco zwiększona. Łącznie o ponad 25 mln zł.

Ponad trzy ostatnie lata droga spędziła w inwestycyjnej „zamrażarce”. W sierpniu 2019 r. ratusz poinformował, że odkłada budowę w czasie, bo nie ma pieniędzy na sfinansowanie prac. Inwestycja „wróciła do życia” w maju 2022 roku, gdy Lublin otrzymał wsparcie do budowy trasy ze wspomnianego już Programu Inwestycji Strategicznych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski