To największa z trwających miejskich inwestycji. Łączny koszt powstania metropolitalnego dworca dla komunikacji autobusowej przy ul. Dworcowej wraz z przebudową sąsiadujących z nim ulic przekroczy ćwierć miliarda złotych.
Prace weszły w kolejną fazę. – Rozpoczęto montowanie słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Wykonano ich cztery – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
Łącznie słupów podtrzymujących gmach dworca będzie 22. Są wykonywane ze stali. Powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim.
– Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia dworca i wiat peronowych (dachy plus stalowe podpory) odbywa się na zamówienie – przypomina Góźdź.
Gmach dworca będzie miał trzy kondygnacje (powierzchnia całkowita ok. 18 tys. m kw.). Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m kw. Pomieści 174 samochody.
– Wykonano prace związane z palowaniem płyty fundamentowej. Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ściany i słupy żelbetowe są na ukończeniu i wykonano 60 procent stropu – wskazuje Góźdź.
Na filarach - łącznie jest ich 89 - wspierają się też wiaty peronów przystankowych. Filary wyraźnie wyróżniają się na placu budowy. Są w kolorze białym.
– Trwa także montaż elementów stalowych konstrukcji wiat - do wykonania pozostało około 5 kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu – opisuje Góźdź.
Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. metrów kwadratowych.
Inwestycja ma być zrealizowana do końca lipca 2022 r. Koszt prac to ponad 237 mln zł.
Wraz z budową dworca przebudowywany jest układ drogowy wokół niego. Chodzi o prace w rejonie ul. Krochmalnej oraz siedziby Tragów Lublin.
Przy Krochmalnej powstaje zaplecze - parking - dla pojazdów korzystających z dworca.
– Finalizowane jest uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów oraz rozpoczęto wykonywanie warstw konstrukcyjnych jezdni i ustawianie krawężników. Prace te wykonano w 90 procentach. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic, parteru i I piętra – wylicza Góźdź.
Przebudowywane są też sieci podziemne wzdłuż Krochmalnej, Młyńskiej, Gazowej.
W rejonie Targów Lublin trwają prace przy m.in. przedłużeniu ul. Dworcowej, budowany jest zjazd z Lubelskiego Lipca’80.
– Dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Ponadto zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych prowadzących do Targów Lublin – mówi Góźdź. I dodaje: – Pod obiekt mostowy wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu.
Koszt prac przy Krochmalnej i Targach Lublin to prawie 34 mln zł.
- Znani i szanowani, którzy odeszli w 2021 roku
- Kazimierz Dolny w długi weekend. Zobacz zdjęcia z jesiennego spaceru po mieście
- Cmentarze w Lublinie uchwycone z lotu ptaka. Zobacz niezwykłe zdjęcia wykonane nocą
- Stare? Ale wciąż jare! Tłumy na Lubelskiej Giełdzie Staroci
- Najpiękniejsza jesień w mieście? Złocista Kalinowszczyzna zachwyca!
- Iluminacje czas zacząć! Trwa montaż nowych atrakcji
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?