18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lublin widziany oczami artystów. Nowa kolekcja w najbliższy wtorek

Jacek Sadowski
Lublin widziany oczami artystów. Nowa kolekcja w najbliższy wtorek
Lublin widziany oczami artystów. Nowa kolekcja w najbliższy wtorek KL
Wspólnie z Muzeum Lubelskim szykujemy kolejną atrakcję wydawniczą. Od najbliższego wtorku razem z Kurierem będzie ukazywać się druga część kolekcji "Lublin w malarstwie". Zdecydowaliśmy się na jej kontynuację, ponieważ Czytelnicy niezwykle życzliwie i z uznaniem ocenili pomysł przybliżania historii naszego miasta właśnie w ten sposób. Warto dodać, że już w latach poprzednich Kurier wydał kilka kolekcji, pokazujących Lublin na historycznych planach, mapach, rycinach, pocztówkach i zdjęciach.

Wybraliśmy 15 widoków spośród kilkuset rycin i obrazów. Oprócz wielokrotnie eksponowanych i dobrze znanych pejzaży, pokazujemy również te, które prezentowane są rzadziej i są mało znane szerokiej publiczności.

"Lublin w malarstwie" to kolejna inicjatywa wydawnicza, upowszechniająca historię i piękno Lublina. Tym razem przybliżamy dzieła powstałe w XIX i XX wieku, tworzone różnymi technikami i stylami malarskimi.

Nieocenionym źródłem wiedzy o architekturze i układzie urbanistycznym Lublina są grafiki Adama Lerue (1825?-1863). Ten niezwykle uzdolniony artysta, absolwent warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, zostawił po sobie kilkadziesiąt obrazów Lublina i Lubelszczyzny, zamieszczonych w dziele "Album Lubelskie". Razem z Kazimierzem Stronczyńskim w latach 1852-53, działając na zlecenie władz, dokumentował i inwentaryzował zabytki Królestwa Polskiego. Akwarele Adama Lerue, które publikujemy w kolekcjach, przechowywane są w zbiorach Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

Kolejnym dziewiętnastowiecznym rysownikiem, związanym z Lublinem, był artysta samouk, żołnierz, porucznik artylerii cesarza Napoleona i uczestnik wielu kampanii wojennych - Leon Urmowski (1793?-1814). Większość jego prac nie zachowała się, niestety, do naszych czasów, ale dzięki ocalałym grafikom możemy podziwiać wzgórza Starego Miasta oraz Zamek jeszcze przed przebudową w 1826 roku, kiedy ruiny zamieniono w więzienie, zamknięte dopiero w1954 roku.

Portretowaniem Lublina zajął się również urodzony na Lubelszczyźnie Leon Wyczółkowski (1852-1936), jeden z najwybitniejszych malarzy okresu Młodej Polski. Nazywany jest ojcem nowoczesnej litografii. W naszej kolekcji pokażemy Bramę Grodzką, którą namalował w 1918 roku.

Innym niezwykle płodnym artystą i wielbicielem Lublina był Konstanty Kietlicz-Rayski (1868-1924). Ten ziemianin, żołnierz, artysta i etnograf stosując różne techniki malarskie, utrwalał krajobrazy, widoki i architekturę miasta. W naszej kolekcji znajdzie się kilka prac, pokazujących jego niezwykłą wszechstronność, przejawiającą się w doborze techniki malarskiej, jak i podejściu do tematu.

We wtorek zaprezentujemy Państwu najbardziej charakterystyczną budowlę Lublina, mianowicie Bramę Krakowską w ujęciu Władysława Barwickiego (1865-1933). To postać niezwykle zasłużona dla kultury Lublina i Lubelszczyzny. Wiele kościołów i obiektów użyteczności publicznej zostało ozdobionych jego pracami w postaci polichromii, fresków czy obrazów.

Na kolejnych reprodukcjach pokażemy również artystyczne wizje Krakowskiego Przedmieścia, autorstwa prezentowanego w pierwszej części naszej kolekcji - Juliusza Kurzątkowskiego oraz intrygujące i nastrojowe dzieło Henryka Jana Boguskiego (1878-1949) - lubelskiego pejzażysty i nauczyciela rysunku.

Częstym motywem wykorzystywanym przez artystów jest Podwale i skarpa, na której stoi klasztor Dominikanów. Poprzednio pokazaliśmy ją widzianą oczami Aleksandra Gierymskiego, tym razem zobaczymy to miejsce w przedstawieniu Tadeusza Seweryna (1894-1975), profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, etnografa, grafika i malarza.

Oprócz architektury i krajobrazów pokażemy także scenkę rodzajową z życia przedwojennego miasta. Zygmunt Bartkiewicz (1897-1987) utrwalił nieistniejący targ przy ulicy Świętoduskiej.

Część kolekcji poświęcimy przedmieściom Lublina. Zobaczymy nieistniejące zabudowania folwarczne na Czechowie pędzla Adama Lerue, ulicę Czechowską o zachodzie słońca z początku XX wieku autorstwa Karola Westfala (1873-1968) oraz widok naKalinowszczyznę nieznanego autora.

Możesz wiedzieć więcej! Za to warto zapłacić: Raporty, analizy, gorące tematy

Treści, za które warto zapłacić!
RAPORTY, KOMENTARZE, REPORTAŻE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski