Wybraliśmy 15 widoków spośród kilkuset rycin i obrazów. Oprócz wielokrotnie eksponowanych i dobrze znanych pejzaży, pokazujemy również te, które prezentowane są rzadziej i są mało znane szerokiej publiczności.
"Lublin w malarstwie" to kolejna inicjatywa wydawnicza, upowszechniająca historię i piękno Lublina. Tym razem przybliżamy dzieła powstałe w XIX i XX wieku, tworzone różnymi technikami i stylami malarskimi.
Nieocenionym źródłem wiedzy o architekturze i układzie urbanistycznym Lublina są grafiki Adama Lerue (1825?-1863). Ten niezwykle uzdolniony artysta, absolwent warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, zostawił po sobie kilkadziesiąt obrazów Lublina i Lubelszczyzny, zamieszczonych w dziele "Album Lubelskie". Razem z Kazimierzem Stronczyńskim w latach 1852-53, działając na zlecenie władz, dokumentował i inwentaryzował zabytki Królestwa Polskiego. Akwarele Adama Lerue, które publikujemy w kolekcjach, przechowywane są w zbiorach Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Kolejnym dziewiętnastowiecznym rysownikiem, związanym z Lublinem, był artysta samouk, żołnierz, porucznik artylerii cesarza Napoleona i uczestnik wielu kampanii wojennych - Leon Urmowski (1793?-1814). Większość jego prac nie zachowała się, niestety, do naszych czasów, ale dzięki ocalałym grafikom możemy podziwiać wzgórza Starego Miasta oraz Zamek jeszcze przed przebudową w 1826 roku, kiedy ruiny zamieniono w więzienie, zamknięte dopiero w1954 roku.
Portretowaniem Lublina zajął się również urodzony na Lubelszczyźnie Leon Wyczółkowski (1852-1936), jeden z najwybitniejszych malarzy okresu Młodej Polski. Nazywany jest ojcem nowoczesnej litografii. W naszej kolekcji pokażemy Bramę Grodzką, którą namalował w 1918 roku.
Innym niezwykle płodnym artystą i wielbicielem Lublina był Konstanty Kietlicz-Rayski (1868-1924). Ten ziemianin, żołnierz, artysta i etnograf stosując różne techniki malarskie, utrwalał krajobrazy, widoki i architekturę miasta. W naszej kolekcji znajdzie się kilka prac, pokazujących jego niezwykłą wszechstronność, przejawiającą się w doborze techniki malarskiej, jak i podejściu do tematu.
We wtorek zaprezentujemy Państwu najbardziej charakterystyczną budowlę Lublina, mianowicie Bramę Krakowską w ujęciu Władysława Barwickiego (1865-1933). To postać niezwykle zasłużona dla kultury Lublina i Lubelszczyzny. Wiele kościołów i obiektów użyteczności publicznej zostało ozdobionych jego pracami w postaci polichromii, fresków czy obrazów.
Na kolejnych reprodukcjach pokażemy również artystyczne wizje Krakowskiego Przedmieścia, autorstwa prezentowanego w pierwszej części naszej kolekcji - Juliusza Kurzątkowskiego oraz intrygujące i nastrojowe dzieło Henryka Jana Boguskiego (1878-1949) - lubelskiego pejzażysty i nauczyciela rysunku.
Częstym motywem wykorzystywanym przez artystów jest Podwale i skarpa, na której stoi klasztor Dominikanów. Poprzednio pokazaliśmy ją widzianą oczami Aleksandra Gierymskiego, tym razem zobaczymy to miejsce w przedstawieniu Tadeusza Seweryna (1894-1975), profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, etnografa, grafika i malarza.
Oprócz architektury i krajobrazów pokażemy także scenkę rodzajową z życia przedwojennego miasta. Zygmunt Bartkiewicz (1897-1987) utrwalił nieistniejący targ przy ulicy Świętoduskiej.
Część kolekcji poświęcimy przedmieściom Lublina. Zobaczymy nieistniejące zabudowania folwarczne na Czechowie pędzla Adama Lerue, ulicę Czechowską o zachodzie słońca z początku XX wieku autorstwa Karola Westfala (1873-1968) oraz widok naKalinowszczyznę nieznanego autora.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?