Dydaktyka, to obok badań naukowych, jeden z najważniejszych obszarów działalności każdego uniwersytetu. Od trzech lat dydaktycy z różnych wydziałów uczelni w oparciu o swoje doświadczenia oraz wizyty studyjne w wiodących ośrodkach uniwersyteckich przygotowali podręczniki dotyczące mentoringu, tutoringu oraz service learningu, z których już mogą korzystać nauczyciele akademiccy.
Dr Andrzej Gładysz, historyk i muzykolog oraz ekspert w obszarze tutoringu, zauważa, że wizyty studyjne umożliwiły śledzenie najnowszych trendów w dydaktyce, która coraz bardziej staje się ukierunkowana na potrzeby studenta.
– Z jednej strony oznacza to nastawienie na rozwijanie mocnych stron studenta, z drugiej wzmacnianie tych obszarów, w których czuje się on słabiej – tłumaczy.
O ile tutoring i mentoring są już stosowane na różnych uczelniach w Polsce, to w stosowaniu service learningu KUL jest pionierem.
– W tym obszarze przecieramy szlaki – podkreśla dr inż. Jan Kamiński z Katedry Kształtowania i Projektowania Krajobrazu.
Service learning łączy teorię z praktyką oraz nauczanie akademickie z zaangażowaniem społecznym. Jednym z przykładów takiego zaangażowania jest akcja poMOC Młodych, w ramach której studenci psychologii KUL w czasie pandemii udzielali wsparcia rówieśniczego innym studentom. W ten sposób mogli praktycznie zastosować wiedzę zdobytą na zajęciach, a także zmierzyli się z niektórymi wyzwaniami, które niesie zawód psychologa.
Jak podkreśla prorektor Trzaskowska, która sama jest ekspertką Centrum w obszarze mentoringu, otwarcie jego siedziby oznacza wkroczenie w kolejny etap rozwoju projektu.
– Wierzę, że działalność Centrum będzie promieniować na cały uniwersytet – i dodaje, że w ramach projektu „Doskonały dydaktyk KUL” zaplanowano już działania na kolejne 3 lata. – Jednym z nich jest objęcie wsparciem, poza nauczycielami akademickimi, także doktorantów, którzy w przyszłości zasilą szeregi kadry uniwersytetu. Będą oni mogli podnosić swoje kompetencje m.in. podczas warsztatów i wizyt studyjnych – podkreśla Trzaskowska.
Rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski zwraca również uwagę, że jakość dydaktyki na uniwersytecie jest ściśle związana z jakością badań naukowych.
– Jesteśmy w grupie sześciu klasycznych uniwersytetów, które mogą ubiegać się o status uczelni badawczej – zaznacza ks. prof. Kalinowski.
- Niedzielna giełda staroci na placu Zamkowym przyciągnęła tłumy. Zdjęcia
- Lubelscy kibice zawsze dają radę! Zobacz galerię fanów naszych siatkarzy
- Tatry widziane z woj. lubelskiego. Padł rekord odległości obserwacji. Zdjęcia
- Maciej Wąsik i Mariusz Kamiński z wizytą w Lublinie. Zdjęcia
- W szpitalu przy al. Kraśnickiej uroczyście otwarto nowy blok operacyjny. Zdjęcia
- Lublin odznaczony tytułem "Miasta Ratownik". Zdjęcia
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?