Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy wynalazek z Politechniki Lubelskiej. Autonomicznie sterowane wózki mają zastąpić wózki widłowe

Aleksandra Kaźmierczak
Aleksandra Kaźmierczak
Łukasz Kaczanowski
Transport wewnętrzny towarów, ich odbiór z wyznaczonego miejsca albo zastąpienie wózków widłowych w magazynach - to jedne z zadań autonomicznie sterowanego wózka, stworzonego przez Politechnikę Lubelską.

Prace nad autonomicznym pojazdem transportowym stworzonym przez zespół naukowców z Katedry Automatyzacji Politechniki Lubelskiej trwają już od dwóch lat. Choć obecnie jest to pojazd doświadczalny, testowany w laboratoriach lubelskiej uczelni, jego twórcy wiążą z nim duże nadzieje. We współpracy z firmą ACCREA Engineering Poland Katedra Automatyzacji postanowiła opracować taki system na potrzeby transportu wewnątrz szpitali.

Zaczęło się od skonstruowania wózka, następnie opracowane zostały własne systemy samolokalizacji pojazdu, a obecnie trwają prace nad algorytmami nawigacji.

- Zadaniem wózka ze stworzonym przez nas oprogramowaniem jest samodzielny transport towarów, na przykład w zamkniętych pomieszczeniach zakładów produkcyjnych czy magazynów, gdzie zastąpiłby wózki widłowe obsługiwane przez ludzi

- mówi dr Paweł Stączek, lider zespołu.

Najważniejszą do dopracowania kwestią są algorytmy sterowania. Za pomocą swoich czujników (m.in. kamer 2D i 3D oraz dalmierzy laserowych) pojazd powinien potrafić samodzielnie ustalić swoją pozycję i orientację względem stałych elementów przestrzeni w jakiej się porusza. Wózek powinien także sam zaplanować trasę do punktu docelowego i skutecznie pokonać ją, bezpiecznie omijając przeszkody oraz ludzi.

- Podobne rozwiązania już funkcjonują, jednak wymagają naniesienia oznaczeń na podłodze lub pod nią - mówi dr Stączek. - Przewagą naszego rozwiązania jest to, że dzięki zamontowanym na wózku sensorach oraz złożonym algorytmom nie jest wymagana ingerencja w infrastrukturę. Do systemu wózka wprowadzona jest wirtualna mapa pomieszczenia z zaznaczonymi elementami stałymi, dzięki którym może orientować się w otoczeniu - tłumaczy. - W przypadku istotnych zmian w środowisku pracy wózka wystarczy tylko uaktualnić wirtualną mapę - dodaje.

Dr Stączek podkreśla, że nie ma potrzeby, by system zapamiętywał przebytą trasę, chociażby ze względu na zmieniające się na niej warunki i pojawiające się przeszkody, które dzięki wbudowanym sensorom powinien potrafić zawsze wyminąć.

Zespół Katedry Automatyzacji Politechniki Lubelskiej planuje w tym roku testować wózek w jednej z lubelskich fabryk, na bieżąco udoskonalając oprogramowanie i algorytmy systemu sterującego. Dr Stączek ma nadzieję, że do końca 2020 roku będą mogli zaoferować takie oprogramowanie firmom, pragnącym wykorzystać technologię.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski