We wtorek GDDKiA poznała oferty firm zainteresowanych budową obwodnicy Chełma. I już może być pewna dużych oszczędności. Będzie taniej.
O kontrakt zabiegają trzy firmy i jedno konsorcjum. Przedstawione przez nie oferty wahają się od 441,9 mln zł do 561,4 mln zł (to od 32,4 mln zł do 41,2 mln zł za kilometr trasy). Najtańszy jest Strabag – 441,9 mln zł, nieco wyższe kosztorysy przedstawiły Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (442,8 mln zł) oraz Budimex (460,1 mln zł). Najdroższe jest konsorcjum, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska – 561,4 mln zł.
Wszystkie złożone oferty są dużo niższe niż kwota, którą na inwestycje była gotowa wyłożyć GDDKiA. Ta zarezerwowała na budowę obwodnicy Chełma 729,1 mln zł (53,6 mln zł za kilometr drogi).
- Wszyscy wykonawcy zadeklarowali skrócenie czasu realizacji o 3 miesiące oraz przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat. Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty i dokona wyboru najkorzystniejszej z nich – wyjaśnia Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Chełma będzie mieć 13,6 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. - Trasa ominie miasto od północnej strony – mówi Czech.
Jadąc od strony Lublina, kierowcy wjadą na nią na węźle Chełm Zachód w miejscowości Janów. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów.
Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, umożliwiającym zjazd na obecną DK12, w miejscowości Kolonia Antonin.
Planowanych jest 9 wiaduktów, dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, trzy mosty w ciągu dróg dojazdowych i 20 przejść dla zwierząt, a także kładka pieszo-rowerowa.
Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie
Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
- W związku z zapewnieniem finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości ok. 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza - obwodnica Chełma). Pozwoli to uniknąć zbędnych robót i kosztów związanych z koniecznością tymczasowego skomunikowania obecnej DK12 z nową trasą – dodaje Czech.
GDDKiA chce podpisać umowę na wykonanie inwestycji w połowie roku. Rozpoczęcie samych robót drogowych jest planowane na 2023 r.
- Ogród Saski w Lublinie w czasach PRL. Zobacz archiwalne zdjęcia
- W Lublinie prawdziwy Armagedon! Poniedziałkowa zamieć zaskoczyła kierowców. Zobacz
- Lublin upamiętnił I rocznicę śmierci Romualda Lipki. Zobacz zdjęcia i wideo
- Tak przed rokiem pożegnaliśmy Romualda Lipkę. Zobacz zdjęcia
- Zobacz, jak idzie rozbudowa znanego szpitala w Lublinie. Pierwsi pacjenci w 2023 roku
- Kolejne szkolenia lubelskich strażaków. Tym razem w powietrzu. Zobacz
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?