Siedem zeroemisyjnych autobusów pojawi się w Lublinie. ZTM ogłosił właśnie przetarg na dostawę pojazdów. Będą to pierwsze przegubowe elektryki w mieście.
Mają to być pojazdy nowe (wyprodukowane nie wcześniej niż rok przed dostarczeniem do Lublina), niskopodłogowe, przegubowe.
- Całkowita liczba miejsc to minimum 120, natomiast liczba miejsc siedzących musi wynosić minimum 40. Będą to pojazdy z wydzieloną przestrzenią przeznaczoną do przewozu wózka inwalidzkiego oraz wózka dziecięcego – opisuje Monika Fisz z ZTM Lublin.
I dodaje: - Pojazdy będą wyposażone m.in. w podwójne porty USB (typ A) w przestrzeni pasażerskiej autobusu (w liczbie czterech sztuk), umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.
Każdy autobus ma być wyposażony w system monitoringu. Będzie w nim – jako obowiązkowy element – biletomat. Przy czym transakcje będzie można zawierać tylko za pośrednictwem płatności bezgotówkowych. W pojazdach będzie też system do liczenia pasażerów.
Dostawca autobusów będzie też musiał wykonać stacje do ładowania ich baterii. – Trzy sztuki dwustanowiskowych ładowarek małej mocy, o mocy większej lub równej 120 kW (2x60 kW) oraz jedną jednostanowiskową ładowarkę małej mocy, o mocy większej lub równej 60 kW – wylicza Fisz.
ZTM chce aby cała partia pojazdów została dostarczona do końca maja 2023 r.
Jakie trasy będą obsługiwać?
- Pojazdy zostaną skierowane do obsługi linii kursujących w centrum miasta – informuje Fisz.
O tym, ile mogą kosztować pojazdy, ZTM dowie się w połowie lutego przyszłego roku. Wtedy mają być otworzone koperty z ofertami firm zabiegających o dostawę autobusów.
Zakupy nie będą jednak tanie. Wiosną tego roku ZTM podpisał z firmą Solaris Bus & Coach S.A umowę na dostawę łącznie 12 autobusów elektrycznych. Kontrakt opiewa na ponad 32 mln zł (za pięć pojazdów - 13,4 mln zł, za kolejne siedem - 18, 77 mln zł). Przy czym są to mniejsze autobusy od tych zamawianych obecnie. Mogą pomieścić co najmniej 70 pasażerów (27 miejsc siedzących).
Do Lublina dotrą w listopadzie 2021 roku (7 sztuk) oraz w kwietniu 2022 roku (5 sztuk). Siedem autobusów elektrycznych zostanie skierowanych na linie nr: 1, 6 i 7, zaś pozostała "piątka" do obsługi linii nr 2.
To jednak nie jedyne pojazdy, jakie dostarczy Solaris. W grudniu 2019 r. firma podpisała znacznie większy kontrakt z ZTM Lublin. Obejmuje dostawę 35 pojazdów. Jego wartość to 106 mln zł. Pierwsze pojazdy – pięć trolejbusów przegubowych – z tego kontraktu już dojechały do Lublina. Kolejne mają dotrzeć w kwietniu 2021 roku (10 trolejbusów) i wrześniu 2021 (20 autobusów).
- W latach 2020-2023 planowany jest zakup 54 pojazdów, w tym 39 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów. Autobusy elektryczne będą pojazdami o standardowej długości 12 metrów (32 sztuki) oraz pojazdami przegubowymi o długości 18 metrów (7 sztuk). Trolejbusy będą pojazdami przegubowymi o długości 18 metrów – zapowiada ratusz w projekcie „Strategii rozwoju elektromobilności”.
I precyzuje: - Autobusy elektryczne będą obsługiwały linie, których przynajmniej jeden przystanek końcowy znajduje się na pętli wyposażonej w punkt ładowania. Do grupy linii potencjalnie możliwych do obsługi autobusami elektrycznymi należą między innymi linie: 1, 6, 7, 13, 23, 29, 44.
- Lubelski przedsiębiorca oferuje transport w sylwestra... lawetą
- W Lublinie nie jest biało, ale za to kolorowo. Wszędzie są już światełka! Zobacz
- Tłumy w galeriach. Jaka pandemia? Czekają prezenty do kupienia!
- Takie cuda można było kupić na kiermaszu świątecznym w Galerii Piękno Panie! Zobacz
- Nagła śmierć duchownego ze Świdnika. Był autorem popularnego programu telewizyjnego
- Wybuch gazu w domu w Puławach. Odnaleziono ciała dwóch osób
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?