Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy z prądem. Lublin znalazł się w programie wicepremiera Morawieckiego

Piotr Nowak
Autobus elektryczny marki Ursus zadebiutował w Lublinie w 2015 r.
Autobus elektryczny marki Ursus zadebiutował w Lublinie w 2015 r. Anna Kurkiewicz/archiwum
Więcej autobusów elektrycznych i stacji ładowania. Lublin znalazł się w gronie 41 miast i gmin, które chcą rozwijać elektromobilność.

Przedstawiciele rządu i władz samorządowych podpisali wczoraj listy intencyjne o współpracy w zakresie rozwoju transportu elektrycznego w Polsce. Lublin chce zostać centrum elektromobilności.

- Lublin postawił dziś pierwszy krok na ścieżce rozwoju elektromobilności. Od lat inwestujemy w niskoemisyjny transport, tworzy go ponad 61 km trakcji trolejbusowej i 90 trolejbusów. W następnych latach chcemy kupić 40 kolejnych trolejbusów i rozbudować trakcję o co najmniej 10 km – zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Czytaj także:
Autobus elektryczny linii "Eko" już jeździ po Lublinie (ZDJĘCIA, WIDEO)

Po ulicach pięciu polskich miast jeździ obecnie 31 autobusów elektrycznych, w tym jeden w Lublinie. W kolejnych latach ta liczba ma się zwiększyć. Zakup 66 e-busów miasto wpisało już do projektów europejskich. W planach ma także kupno siedmiu stanowisk ładowania (i pięciu dodatkowych w ramach projektów rezerwowych). Pojazdy będą wyposażone w ogniwa umożliwiające przejazd minimum 40 km między ładowaniami.

Lublin sprzyja też samochodom elektrycznym, które mogą za darmo zatrzymywać się w Strefie Płatnego Parkowania. Ratusz przewiduje budowę punktów, w których właściciele aut będą mogli naładować ich baterie.

Liczba pojazdów dynamicznie rośnie. W 2014 r. w Lublinie było zarejestrowanych 19 pojazdów elektrycznych, w 2015 r. - 39, a w 2016 r. już 96 samochodów osobowych i jeden e-bus wyprodukowany przez lubelski Ursus.

Zgodnie z prognozami rządowymi, za pięć lat po polskich ulicach, będzie jeździć około tysiąca autobusów z napędem elektrycznym. Miałyby one być produkowane w rodzimych zakładach, w oparciu o polskie komponenty.

Wicepremier Mateusz Morawiecki chce, żeby elektromobilność stała się kołem zamachowym naszej gospodarki. - Dynamiczny rozwój branży e-busów czy szerzej mówiąc – polskiej branży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach. To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski - zapowiada.

Realizacja pierwszego etapu programu potrwa do 2018 r. Do tego czasu rząd planuje przyjęcie odpowiedniej ustawy (w Ministerstwie Energii trwają ostatnie prace nad projektem). Natomiast już teraz przedsiębiorcy mogą starać się o środki na uruchomienie produkcji pojazdów elektrycznych. Wniosek o dofinansowanie inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację złożył także Lublin.

Po 2019 roku w wybranych miastach ma się rozpocząć budowa stacji ładowania. Do 2025 roku polskie firmy mają sprzedawać około tysiąca autobusów elektrycznych rocznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski