Będzie drogowy dramat. Korki odczują na własnej skórze zarówno kierowcy, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej. Powód? Budowa nowego mostu na Czerniejówce na ul. Fabrycznej. - Jest wstępna decyzja, aby na czas prac przy moście zamknąć dla ruchu ul. Fabryczną - potwierdza Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
To nowość. Do tej pory ratusz nie przewidywał takiej ewentualności. Co więcej, jeszcze w warunkach określanych podczas przetargu jednoznacznie stwierdził, że ul. Fabryczna nie może być całkowicie zamknięta dla ruchu. Miała być przez cały okres prac drogowych przejezdna przynajmniej dla komunikacji miejskiej.
Teraz to się zmieniło. - Trzeba się dostosować do tego, co przynosi życie - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Przebudowa ul. Fabrycznej wraz z mostem na Czerniejówce to element prac, związanych z przebudową ronda Lubelskiego Lipca ’80. W sierpniu ub. roku ratusz przekazał firmie PRD Lubartów teren wokół Gali. To był start przebudowy tego układu drogowego. Prace ruszyły. Ale nie nabrały tempa. Przez pięć miesięcy zrobiono niewiele. - Zaawansowanie prac oceniamy na pięć procent - informuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. To dużo mniej, niż oczekiwał ratusz. - Liczyliśmy, że wykonawca wykaże się większym zaangażowaniem. Oczekujemy, że teraz prace nabiorą większego tempa.
Na sfinalizowanie inwestycji drogowych mają jeszcze nieco ponad dziewięć miesięcy. W tym czasie muszą zrealizować 95 proc. zakresu robót określanych umową. - Wykonawca przekonuje, że zdąży. Poza tym firma widziała, jakie są terminy realizacji inwestycji - przypomina Krzysztof Żuk.
PRD Lubartów chce jednak zamknąć ul. Fabryczną. I to dla wszystkich. - Prace przy moście muszą obejmować cały obiekt. Nie ma innego racjonalnego rozwiązania - tłumaczy włodarz Lublina.
Zamknięcie Fabrycznej oznacza objazdy. I to dla wszystkich. Wykonawca już przygotowuje ich propozycje. I musi się śpieszyć. - Zamknięcie ul. Fabrycznej i związane z tym objazdy, a więc i zmiany tras linii komunikacji miejskiej, są planowane od 11 lutego. To pierwszy dzień zimowych ferii - wskazuje dyrektor Malec.
Główny objazd, którym kierowcy omijaliby zamkniętą ul. Fabryczną, ma prowadzić przez Wolską. A dalej przez pl. Dworcowy do skrzyżowania Piłsudskiego z Lubelskiego Lipca ’80. Ten rejon już obecnie jest zakorkowany. A dodatkowo miałyby się tam pojawić auta, które obecnie korzystają z ulicy Fabrycznej.
Wstępnie rozpatrywany jest zatem wariant, aby autobusy pojechały… 1 Maja. Z Wolskiej wjeżdżałyby w ul. 1 Maja, a następnie - po jej „odślepieniu” - docierałyby do ronda przy Gali. - Byłaby to trasa tylko dla komunikacji miejskiej. I to tylko w jedną stronę, w przeciwnym kierunku pojazdy jeździłyby Lubelskiego Lipca’ 80 - informuje Malec.
Otwarcie 1 Maja dla komunikacji miejskiej wymagałoby jednak zmian m.in. w działaniu sygnalizacji świetlnych, wyprofilowania zakrętów, utworzenia fragmentami buspasów. - Klamka w tej sprawie, 1 Maja, jeszcze nie zapadła - zastrzega dyrektor Malec.
Przebudowa ronda przy Gali pochłonie 61 mln zł. Teoretycznie prace powinny zakończyć się do końca października.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?