- Złożyliśmy już do zarządu spółki wniosek o dodatkowe pieniądze. Czekamy na decyzję - informuje Andrzej Matysiewicz, zastępca dyrektora lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie podaje jednak, ile pieniędzy zabrakło.
Pierwotnie inwestycja miała kosztować ponad 29 mln zł (85 proc. tej kwoty to dofinansowanie z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego). Na dokończenie remontu kolei pozostało 3 mln zł netto. Z przeprowadzonej kilka miesięcy temu inwentaryzacji wynika, że zrealizowanych zostało 60 proc. prac.
Kolej musi najpierw sama znaleźć potrzebne pieniądze.
- Następnie będziemy się starać o refundację z Unii Europejskiej - mówi Matysiewicz. I zapewnia, że jest już po wstępnej rozmowie z marszałkiem (Urząd Marszałkowski nadzoruje realizację inwestycji w ramach RPO).
Rzeczniczka marszałka studzi jednak optymizm kolejarzy. - Żadne decyzje nie zapadły. Poprosiliśmy beneficjenta o protokół z wykonanych prac - wyjaśnia Beata Górka.
Urząd chce ustalić, dlaczego w połowie wielkiego remontu inwestorowi kończą się pieniądze. - Naszym zdaniem, to wykonawca złożył ofertę z błędnymi szacunkami - ocenia Matysiewicz.
Nieporozumień między kolejarzami a firmą Expol, która realizowała inwestycję, jest jednak więcej. W maju pracownicy generalnego wykonawcy opuścili plac budowy. Prezes firmy tłumaczył, że stało się to "z przyczyn leżących po stronie zamawiającego". Spółka PKP PLK zapewniała natomiast, że nie ma sobie nic do zarzucenia i naliczyła wykonawcy karę umowną. Sprawa prawdopodobnie znajdzie swój finał w sądzie.
Na szybkie dokończenie remontu nie mamy co liczyć. Do ostatniego przetargu nie stanął żaden chętny. Pod koniec tego tygodnia kolej zamierza ogłosić następny, tym razem będzie dotyczył tylko remontu torów na wiadukcie.
- 15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Uwzględnia on wjazd na tory, które teraz są nieczynne - tłumaczy Matysiewicz. Przetarg na dokończenie całej inwestycji ma być ogłoszony po tym, jak zarząd spółki ustosunkuje się do prośby o dodatkowe pieniądze.
Pierwotnie przebudowa miała się zakończyć już w marcu tego roku. Projekt zakładał przebudowę układu komunikacyjnego pod wiaduktem (m.in. obniżenie jezdni), remont obiektu, przygotowanie i zagospodarowanie trójkątnego skweru przy ul. Kunickiego (od strony dzielnicy Dziesiąta), a także utworzenie przejścia bezpośrednio do dworca kolejowego oraz dwóch przejść tunelowych biegnących wzdłuż jezdni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?