Drogowcy zakończyli prace budowlane w Turce jeszcze pod koniec 2020 r. Teraz wykonana droga otrzymała niezbędne pozwolenia na użytkowanie. – To największa inwestycja w gminie – podkreśla Edwin Gortat, wójt gminy Wólka.
– Największa i najbardziej oczekiwana przez mieszkańców, zwłaszcza tych z osiedla Borek – dodaje Edyta Dobek, przewodnicząca Rady Gminy Wólka. I wyjaśnia: – Wyjazd z osiedla w kierunku Lublina stał się komfortowy, nie trzeba już stać w długich korkach. Zrobiło się w końcu bezpiecznie, wcześniej na tym skrzyżowaniu dochodziło do wielu kolizji.
Przebudowa drogi krajowej nr 82 łączącej Lublin z Łęczna i Włodawą rozpoczęła się w styczniu 2020 r. Roboty objęły odcinek od węzła Lublin Tatary na obwodnicy Lublina do skrzyżowania DK82 z ul. Dębową i Świerkową w Turce. Na odcinku ok. 800 metrów powstała dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
W miejscu skrzyżowania DK82 z ul. Dębową powstało rondo turbinowe. – Zrobiło się bezpiecznie. O wprowadzenie takiego rozwiązanie walczyliśmy przez 10 lat. Koncepcja rozwiązania, którą teraz zostało wprowadzone była wypracowana w 2014 roku – przypomina Gortat.
– Realizujemy nie tylko duże inwestycje, ale również te mniejsze, razem z samorządami, a celem jest poprawa bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych. Przebudowa drogi i budowa ronda w Turce jest tego dowodem. Inwestycja ta znacznie poprawi bezpieczeństwo na tym odcinku drogi krajowej nr 82. Z obliczeń wykonanych w 2015 roku w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że dobowy ruch na fragmencie od węzła Lublin Tatary do Łuszczowa wynosi prawie 17 tys. pojazdów na dobę – wylicza Krzysztof Zwolan, zastępca dyrektora oddziału ds. zarządzania drogami i mostami.
Dla porównania dobowy ruch na krajowej „dziewiętnastce” w miejscowości Niemce – jednego z najbardziej korkujących się miejsc na drogach krajowych - to 25 tys. pojazdów.
– Widzimy tę inwestycje głównie przez pryzmat ronda, bo jego powstanie najbardziej zmieniło życie mieszkańców, ale zakres zmian jest o wiele większy - podkreśla Gortat.
W ramach inwestycji wybudowane zostały też chodniki, zatoki autobusowe, oświetlenie, odwodnienie trasy, a także parking typu „parkuj i jedź” z 20 miejscami postojowymi oraz przebudowane wloty w ul. Dębową i ul. Świerkową. Ponadto wybudowana została droga wewnętrzna (ul. Malinowa).
– To strategiczna trasa. Korzyści z jej przebudowy odczuje nie tylko Turka, nie tylko osiedle Borek ale też mieszkańcy 18 miejscowości na terenie gminy. Skorzystają też wszyscy podróżujący np. na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie – dodaje Gortat.
Inwestycja realizowana była ze środków Skarbu Państwa we współpracy z gminą Wólka oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020. Koszt robót wyniósł ok. 11,9 mln zł.
Zobacz również:
- Kolejna edycja Lubelskiej Wymiany Roślin. Zobacz fotorelację
- Kim są bohaterowie pierwszego planu? Narodowe Archiwum Cyfrowe apeluje o pomoc
- Miss Lubelszczyzny w latach 80-tych XX wieku. Zobacz unikalne zdjęcia
- Lublinianie ruszyli na spacer. Fotorelacja z budzącego się do wiosny parku Ludowego
- Portrety, zegarki, pieniądze lub książki. Zobacz, co można kupić na giełdzie staroci
- Likwidator z policją w Dzienniku Wschodnim. Dziennikarze wyrzuceni z redakcji
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?