Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozstrzygają się losy miliardów na linię kolejową do stolicy

Artur Jurkowski
Do 2020 r. ma być przebudowana linia kolejowa Lublin - Warszawa. Koszt inwestycji - ok. 3,5 mld zł.
Do 2020 r. ma być przebudowana linia kolejowa Lublin - Warszawa. Koszt inwestycji - ok. 3,5 mld zł. archiwum
Do 11 sierpnia potrwają konsultacje dotyczące Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Na liście przebudowa linii Lublin - Warszawa. Podróż do stolicy ma się skrócić do 90 minut.

Przebudowa torów z Lublina w kierunku Warszawy znalazła się na liście podstawowej w rządowym projekcie Krajowego Programu Kolejowego. Ten dokument przesądzi, na które z inwestycji trafią unijne dotacje. A gra idzie o olbrzymie pieniądze. - Szacunkowy koszt takiej inwestycji, jak odcinek Warszawa - Lublin to ok. 3,5 mld zł - wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Projekt Krajowego Programu Kolejowego trafił do konsultacji publicznych. Potrwają do 11 sierpnia. Rząd może go przyjąć ostatecznie we wrześniu. - Modernizacja linii Lublin - Warszawa to "pewniak". Nie widzę zagrożenia, aby stracił pozycję na liście podstawowej - ocenia Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dlaczego? - Kolej musi przyciągnąć pasażerów, a "haczykiem", który to umożliwi, jest krótszy czas dojazdu do stolicy pociągiem, w porównaniu z samochodem. Pociągi jadące 100 km/h już nie są alternatywą dla aut, które za kilka lat z Lublina do Warszawy będą mogły jeździć po ekspresówce z prędkością 120 km/h - argumentuje Furgalski.

PKP chcą, aby po modernizacji torów do stolicy, pociągi pasażerskie mogły rozpędzać się do 160 km/h. To pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy Centralnej do Lublina z 2 godz. 10 minut, czyli 130 minut obecnie, do 90-105 minut po przebudowie linii.

- Czas jazdy zależy od tego, na których stacjach zdecydują się zatrzymywać przewoźnicy i jakim taborem będą jeździć - wyjaśnia Siemieniec.

Kolej już opracowuje dokumentację budowlaną, ma też pierwsze decyzje lokalizacyjne. - W 2015 r. planujemy ogłosić przetarg na roboty budowlane. Jeśli procedury będą przebiegały bez problemów, rozpoczęcie robót może nastąpić na przełomie lat 2016/2017 i wówczas prace mogą zakończyć się w 2020 roku - zapowiada Siemieniec.

Podczas przebudowy część pociągów towarowych trzeba będzie skierować na objazd przez Parczew, Łuków.

W ramach modernizacji linii kolejowej do stolicy, w Lublinie powstanie nowy przystanek dla wysiadających na wysokości os. Poręba, w rejonie ul. Granitowej. Peron przystanku Lublin Zachód ma mieć 400 metrów długości. Pojawią się przejście podziemne i windy.

Zmiany czekają też kierowców korzystających z przejazdu kolejowego w Miłocinie na trasie Lublin - Nałęczów.

- Powstanie fragment zupełnie nowej drogi pozwalającej ominąć Miłocin. Na niej pojawi się bezkolizyjny przejazd, auta będą przejeżdżały nad torami po wiadukcie - opisuje Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Inwestycję w Miłocinie zrealizuje kolej. ZDW wyłoży pieniądze na zakup niezbędnych terenów od prywatnych właścicieli. Po wybudowaniu nowego przejazdu, obecny zostanie zamknięty dla ruchu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski