Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła inwestycja za ćwierć miliarda. Żeby powstał nowy dworzec autobusowy trzeba najpierw zburzyć stary

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Najpierw burzenie, później budowanie – rozpoczęły się prace przy dworcu metropolitalnym, który stanie przy ul. Dworcowej. Ogrodzony teren budowy ma dwa hektary. Na razie nie będzie utrudnień dla kierowców, ale pojawią się one w drugiej połowie lutego – zamknięta wówczas dla ruchu będzie ul. Gazowa.

18 miesięcy – tyle czasu zajmie budowa dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Zgodnie z umową ma być gotowy do końca lipca 2022 . Prace właśnie wystartowały. Pochłoną 231 mln zł.

– Jedna z największych i najważniejszych inwestycji Miasta, na którą Lublin czeka od dawna, wkracza w etap realizacji – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublin. I podkreśla: - Pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, powstanie nowoczesny dworzec na miarę XXI wieku, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej.

Teren budowy – obejmujący m.in. obszar dawnego dworca południowego PKS - ma ponad 2 hektary. Został już ogrodzony. Ruszyły rozbiórki.
- Aktualnie trwa demontaż instalacji wewnętrznych znajdujących się w budynkach. Prace obejmą również przełożenie uzbrojenia podziemnego – precyzje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Inwestycja obejmą nie tylko budowę samej siedziby przyszłego dworca ale też przebudowę sąsiadujących z nim ulic.
- Prace będą wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo – wodnych. Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcia od strony technicznej, ale także organizacyjnej – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina. I dodaje: - Będziemy się starali minimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z prowadzonymi robotami.
Na razie kierowcy ani pasażerowie komunikacji miejskiej nie odczują utrudnień w ruchu. Ale ten stan nie utrzyma się długo.

- W pierwszym etapie prac nie przewiduje się zmiany organizacji ruchu w rejonie realizowanej inwestycji. Nastąpią one dopiero przy realizacji prac w zakresie infrastruktury drogowej, co jest planowane w drugiej połowie lutego. Wówczas konieczne będzie zamknięcie ul. Gazowej, która koliduje z nowo budowanym budynkiem dworca. Zamknięcie to wymusi zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej – informuje Góźdź.

Jak to będzie wyglądać

Wraz z budową dworca przebudowany będzie układ komunikacji wokół niego. Z pl. Dworcowego zniknie ruch samochodowy. - Stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także zaplanowano postój TAXI – opisuje Góźdź.

Przedłużeniem pl. Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się na niej m.in. nowe drzew i krzewy, elementy małej architektury, 58 miejsca postojowe i stojaki rowerowe.
Zmodernizowane zostaną ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa. Na Pocztowej wymianę będzie konstrukcja jezdni chodników. Przebudowany zostanie wlot Pocztowej w Kunickiego, co umożliwi przejazd tamtędy autobusom komunikacji miejskiej.
Przebudowę zostanie ul. Młyńska na odcinku od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie.

- Ponadto by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego – wskazuje Góźdź.

Rondo Sportowców - zbieg ulic, Stadionowej, Krochmalnej, Gazowej i Młyńskiej - będzie rondem turbinowym. - Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.

Dworzec południowy PKS

Dworzec południowy PKS uruchomiono z końcem kwietnia 1977 r. – Znajduje się tu obszerna poczekalnie, 3 kasy biletowe oraz informacja autobusowa i kolejowa. Obszerny plac manewrowy oraz parking po drugiej stronie mogą pomieścić duża liczbę autobusów. Wkrótce powstanie tu także myjnia oraz stanowiska do obsługi technicznej autobusów – donosił Kurier Lubelski 2 maja 1977 r. W chwili otwarcia rozkłady jazdy obejmowały 150 kursów m.in. Przemyśla, Bychawy czy Świdnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski