Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskie lotnisko się powiększy

Sławomir Skomra
W minionym miesiącu lotnisko obsłużyło 33 tys. pasażerów, to najlepszy wynik w tym roku
W minionym miesiącu lotnisko obsłużyło 33 tys. pasażerów, to najlepszy wynik w tym roku Tomek Koryszko/archiwum
Port Lotniczy Lublin ogłosił przetarg na rozbudowę terminalu. Planuje wydać 5,5 mln zł. Po słabszym początku roku zaczęło przybywać pasażerów. Pomogły loty do Monachium i Dublina

O tej inwestycji Port Lotniczy Lublin mówił od dawna. Władze spółki uznały, że w związku ze zwiększającym się ruchem już teraz trzeba myśleć o powiększeniu terminalu.

Jest taka możliwość, bo budynek został zaprojektowany w taki sposób, że można go swobodnie rozbudować nie tylko na boki, ale też w stronę pasa startowego.

- Rozbudowa będzie modułowa, etapowa, tak żeby można było zwiększyć powierzchnię terminalu w dowolnym momencie w miarę potrzeb - tłumaczył pod koniec zeszłego roku Krzysztof Wójtowicz, prezes PLL.

Przetarg wystartował

Port szybko uzyskał pozwolenie na budowę i równie szybko miał być ogłoszony przetarg na prowadzenie prac, ale to akurat nie do końca się udało.

- Chcieliśmy, żeby wszystko wyszło perfekcyjnie i dlatego musieliśmy jeszcze popracować nad projektem i przeprowadzić uzgodnienia ze wszystkimi służbami - mówi Piotr Jankowski, rzecznik lotniska.

Przetarg został właśnie ogłoszony. Firmy chcące zdobyć zamówienie, muszą wpłacić 100 tys. zł wadium i złożyć dokumenty do 22 maja. Po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał 245 dni na pracę.

- Pod rozbudowę przeznaczono teren przy wschodnim skrzydle istniejącego terminalu, w kierunku bazy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W hali zlokalizowane będą m.in. poczekalnia odlotowa dedykowana pasażerom strefy Schengen wraz z wyjściami dla pasażerów, nowy punkt kontroli bezpieczeństwa, pomieszczenia służbowe Służby Ochrony Lotniska, Służby Celnej, Służby Granicznej, poczekalnie komercyjne, salonik „business lounge” dla pasażerów strefy Schengen, toalety i pomieszczenia techniczne - wylicza Wójtowicz.

Na wszelki wypadek

Dodatkowo już istniejąca hala zostanie dostosowana do obsługi Non-Schengen wraz z nowymi stanowiskami kontrolerskimi Straży Granicznej.

W ten sposób PLL myśli o przyszłości i ewentualnym zlikwidowaniu strefy Schengen, w której możliwe jest przekraczanie granic bez paszportu i bez wzmożonej kontroli granicznej.

Nowa część terminalu będzie architektonicznie dopasowana do istniejącego gmachu. Obie części to dzieło Pracowni ARE Stiasny&Wacławek.

Dodatkowa hala ma być dostępna w sezonie wakacyjnym 2018, kiedy PLL spodziewa się większego ruchu.

Kwietniowy wzlot

Tymczasem PLL podsumował kwiecień. Przez miniony miesiąc lotnisko obsłużyło 33,3 tysiąca pasażerów.

- To o 3 procent więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku - zauważa Jankowski. To także najlepszy wynik w tym roku, bo np. w marcu było 24,1 tys. pasażerów.

- Kwietniowe wyniki to zasługa uruchomienia przez linię BMI international połączenia z Monachium i wznowienia lotów do Dublina oferowanych przez Ryanair. Jeszcze w maju rozpoczną się loty Wizz Air do Liverpoolu, następnie będzie Barcelona ze Small Planet, Tel Aviv - i to podwójny, bo oferowany przez LOT oraz Wizz Air, Kijów także od Wizz Air i oczywiście wakacyjne czartery Small Planet do Burgas i Heraklionu - wylicza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski