Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lublin: Rowerzyści na chodnikach: - Karanie mandatami nie rozwiąże problemu - mówi Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego

Gabriela Bogaczyk
Michał Wolny zwraca uwagę, że w Lublinie brakuje spójnej sieci tras rowerowych
Michał Wolny zwraca uwagę, że w Lublinie brakuje spójnej sieci tras rowerowych Łukasz Kaczanowski
Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego wyjaśnia, co należy zmienić, by rowerzyści przenieśli się z chodnika na jezdnię.

Dlaczego rowerzyści jeżdżą po chodnikach?Myślę, że jest to kwestia poczucia bezpieczeństwa. Część osób boi się wyjechać rowerem na jezdnię ze względu na dużą różnicę prędkości między rowerem a autem. Do tego dochodzi również masa pojazdu. Auto osobowe waży około tony, a rowerzysta z rowerem - kilkadziesiąt kilogramów. Co więcej, kierowcy przy wymijaniu często nie zachowują 1,5 metrowego odstępu od rowerzysty.

CZYTAJ TAKŻE: Rowerzyści w Lublinie. Straż Miejska zapowiada: Posypią się mandaty za jazdę po chodnikach

A jak jest ze ścieżkami rowerowymi w Lublinie?Mamy 140 km tras rowerowych, ale zdecydowana większość tej infrastruktury powstaje przy nowych inwestycjach drogowych. Najczęściej poza ścisłym centrum, na obrzeżach miasta. Cały czas brakuje infrastruktury rowerowej, która by łączyła poszczególne dzielnice z centrum Lublina.

Straż Miejska ma częściej sięgać po mandaty za jazdę chodnikiem. Co wy na to?Nie sprzeciwiamy się działaniom Straży Miejskiej, która egzekwuje prawo, ale uważamy, że samo karanie nie jest tu rozwiązaniem. Apelujemy jednocześnie, by nie rezygnować z edukacji. Zapraszamy na warsztaty praktyczne z bezpiecznego poruszania się rowerem. W ciągu 6 lat przeszkoliliśmy ponad 15 tys. osób.

Co jeszcze należy zmienić?Powinien powstać rowerowy budżet inwestycyjny, by w przeciągu kilku lat połączyć rozczłonkowane segmenty dróg rowerowych tak, aby rowerzyści mieli poczucie, że np. z Czubów na Czechów albo z Szerokiego na Wieniawę dojadą spójną drogą rowerową. Natomiast centrum Lublina powinno być objęte strefą uspokojonego ruchu, może być to strefa Tempo 30, która sprawi, że poprawi się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

Rzuciliście wyzwanie prezydentowi Lublina, by przejechał 5 km rowerem po centrum i poznał problemy cyklistów. Zgodzi się?Cierpliwie czekamy na odpowiedź. Nawet jeśli nie, to sami jako Porozumienie Rowerowe przeprowadzimy taki audyt, aby pokazać jak naprawdę wygląda rzeczywistość poruszania się rowerem po Lublinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski