Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Siatka połączeń komunikacji miejskiej po poprawkach. To efekt konsultacji społecznych

Michał Dybaczewski
Michał Dybaczewski
Łukasz Kaczanowski
Pod koniec września Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przedstawił rewolucyjny projekt zmian w siatce lubelskiej komunikacji miejskiej. W październiku trwały konsultacje społeczne w tej sprawie, teraz ZTM przedstawił pokonsultacyjny projekt zmian. Aż 2/3 uwag mieszkańców zostało uwzględnionych w całości lub częściowo.

- ZTM w Lublinie wspólnie z autorem projektu, firmą Trako, szczegółowo przeanalizował każdą otrzymaną uwagę. Trwające konsultacje społeczne cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. W czasie ich trwania mieszkanki i mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tys. uwag do przedstawionej propozycji przebiegu linii autobusowych i trolejbusowych - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Uwagi dotyczyły one m.in. zmian tras, lokalizacji przystanków, zmian sposobu numeracji i nazewnictwa linii. Najwięcej, bo ponad 300 uwag, dotyczyło funkcjonowania linii nr 21 - postulat odnośnie pozostawienia jej w obecnym kształcie został w całości spełniony. Podobnie jak w przypadku pozostawienia linii nr 3 na obecnej trasie (ponad 150 uwag). Niektóre postulaty zostały uwzględnione częściowo, zapewniając zaspokojenie potrzeb podróżnych w zakresie dotarcia do konkretnych miejsc, np. zapewnienie połączenia dzielnicy Czuby z ul. Wyścigową czy kursowanie linii nr 7 na ul. Chemiczną. Spośród wszystkich uwag mieszkańców, aż 2/3 uwzględniono w całości lub częściowo.

W kategoriach zgłoszeń, najwięcej wniosków dotyczyło m.in. zwiększenia częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej. Ponadto padały propozycje nowych połączeń, wydłużenia tras, funkcjonowania linii nocnych, przyspieszonych, obsługi Dworca, zmian numeracji linii czy rozkładu jazdy.

- Wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązania. Z jednej strony udało się uwzględnić w koncepcji kluczowe postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, a z drugiej zachowano nadrzędne cele nowej siatki połączeń. To obsługa nowego Dworca Lublina i przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej dla mieszkańców i pasażerów w poszczególnych dzielnicach Lublina. Był to strategiczny kierunek optymalizacji, przy zachowaniu posiadanych zasobów eksploatacyjnych. Finalnie, po wdrożeniu całości koncepcji, liczba linii kursujących w szczytach dnia powszedniego co kwadrans wzrośnie z 5 aż do 21 - podkreśla Melec.

- Konsultacje społeczne były przeprowadzone na szeroką skalę. Po przeanalizowaniu uwag mieszkańców projekt siatki połączeń został zmodyfikowany tak, by wpisywał się w ich potrzeby – wskazywał Tomasz Szelukowski z firmy Trako.

W wyniku konsultacji społecznych wprowadzono zmiany w stosunku do pierwotnej wersji projektu. I tak np. nie zmienią się trasy linii kursujących do os. Szerokie - linia 3 wciąż będzie kursować przez rondo Honorowych Krwiodawców, a linia 54 od ul. Morwowej prosto przez ul. Zana. Z kolei linia 7 kursować będzie według obecnej trasy przejazdu przez ul. Chemiczną i Rataja, bez zmian pozostaną także trasy linii 50 i 70 (linia 70 zostanie jedynie wydłużona z Felina do nowej pętli Felin Kalinówka), a linia 8 od ul. Lipowej kursować będzie do ul. Poligonowej trasą linii 4. Wycofane zostaną linie: 1, 4, 11 i 904.

Odczuwalnie wzrośnie częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów. W dni powszednie liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans ulegnie zwiększeniu z 5 do 21 linii. Częstotliwość wzrośnie także w ciągu dnia między godzinami szczytowymi - liczba linii pojawiających się na przystankach maksymalnie co pół godziny wzrośnie z 15 do 35. Warto także podkreślić, że zaplanowano także więcej odjazdów w niedziele - pojawią się 4 linie kursujące co półgodziny.

Liczba połączeń do intensywnie rozwijających się osiedli mieszkaniowych ulegnie zwiększeniu. Więcej kursów zostało zaplanowanych do Węglina Południowego, Zielonego Wzgórza, Czechowa Północnego na Koncertowej czy do „nowego" Wrotkowa w okolicy ul. Granata.

Dworzec Lublin będzie należycie skomunikowany z większością dzielnic Lublina dzięki 12 liniom bezpośrednio obsługującym dworzec, które rocznie zapewnią ponad 220 tysięcy kursów. Kolejne nowe linie o charakterze przyspieszonym wraz z istniejącą linią 46 (z nowym oznaczeniem 303) dzięki atrakcyjnym trasom w pobliżu, których mieszka prawie połowa mieszkańców Lublina, skrócą czas podróży w godzinach szczytowych. I tak np. z os. Poręba na dworzec PKS nową linią 301 dojedziemy w 23 min.(teraz jedziemy 34 min.). Uruchomienie linii 302 spowoduje, że ze Śliwińskiego pod Ogród Saski dojedziemy w 12 min. (teraz 23 min.).

Z uwagi na to, że cały proces wdrażania funkcjonalności dworca i przejścia przewoźników będzie rozłożony w czasie (tak jak to miało miejsce w innych miastach, gdzie przenoszono dworce), a dodatkowe funkcjonalności będą uruchamiane stopniowo uzupełniając całość zadań, wdrożenie zaproponowanych zmian w ramach projektu będzie odbywać się etapami. W pierwszej kolejności nastąpi wzmocnienie dotychczasowej obsługi w okolicy Dworca Lublin, kierując linie nr: 5, 22, 24, 52 i 74 bezpośrednio pod obiekt. Wówczas w pierwszym etapie funkcjonowania Dworca, pasażerowie będą mogli dojechać bezpośrednio do niego aż 12 liniami komunikacji miejskiej. Ponadto obsługa tej części miasta odbywa się także dzięki skomunikowaniu Wolskiej i Kunickiego. Tym samym, po pierwszych zmianach w okolice dworca dojedzie aż 23 linii, w tym jedna linia nocna.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski