Pierwsze, co musimy zrobić, żeby rozpocząć własną działalność, to wpisać ją do ewidencji działalności gospodarczej.

Zrobimy to w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla naszego miejsca zamieszkania. Osoby, które nie mają miejsca zamieszkania w Polsce składają zgłoszenie wg głównego miejsca wykonywania działalności w Polsce.

 

Co we wniosku

 

We wniosku, który dostaniemy w urzędzie musimy wpisać następujące dane:

  - imię i nazwisko,

- nazwę (firmę), pod jaką będziemy prowadzić działalność,

- PESEL,

- NIP,

- adres zamieszkania,

- adres prowadzenia działalności,

- określenie przedmiotu działalności gospodarczej wg PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności) – należy wpisać numer podklasy i jej nazwę,

- datę rozpoczęcia działalności.

 

Składamy wniosek

Do wniosku dołączamy dowód uiszczenia opłaty w wysokości 100 zł (uchwałą rady miasta lub gminy można zwolnić określone grupy osób z opłaty, np. bezrobotnych). Wniosek składamy osobiście lub za pośrednictwem osoby, której udzielimy pisemnego pełnomocnictwa. Istnieje również możliwość wysłania wniosku pocztą wraz z dowodem dokonanej opłaty.

 

Urzędnicy radzą jednak, by wniosek złożyć osobiście. To pozwoli uniknąć ewentualnych błędów. – Często zdarza się, że przedmiot wykonywania działalności gospodarczej został wpisany w sposób niezgodny z PKD – mówi Anna Pietrzak, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miejskim w Świdniku. – Dlatego lepiej skonsultować z pracownikiem urzędu precyzyjne określenie przedmiotu działalności.

 

Decyzja o wpisie

 

Przy składaniu wniosku urzędnik poprosi nas o okazanie dokumentu tożsamości. Dowód osobisty trzeba też mieć przy sobie, gdy będziemy odbierać zaświadczenie o wpisie.

 

Decyzję o wpisie do ewidencji działalności otrzymamy najpóźniej w ciągu 14 dni od złożenia wniosku (od 31 marca 2009 r. będzie to 3 dni). Pod warunkiem, że będzie on zawierał wszystkie wymagane dane (w tym właściwy nr PKD) i będzie on opłacony. W wielu gminach można dostać zaświadczenie o wpisie już w dniu złożenia wniosku lub w dniu następnym.

 

– Staramy się to robić „od ręki”, tak, by przedsiębiorcy nie musieli czekać – zapewnia Anna Pietrzak.

 

Co oprócz wpisu



Pamiętajmy, że wykonywanie pewnych rodzajów działalności wymaga, poza wpisem do ewidencji, uzyskania zezwolenia (np. na sprzedaż alkoholu, przewóz osób) koncesji (np. na sprzedaż broni) albo wpisu do rejestru działalności regulowanej (na prowadzenie gabinetu lekarskiego, na usługi pielęgniarskie).