- Mała skłonność Polaków do rozkręcania własnego biznesu w młodym wieku wynika m.in. z braku wiedzy na temat zakładania i prowadzenia firmy, obawy przed porażką, biurokracji, braku kontaktów biznesowych oraz społeczno-politycznych i gospodarczych – zauważa Marta Szymańska – Jarosz, projektant kariery, specjalista ds. promocji i komunikacji Biura Karier Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Przedsiębiorczość kompetencją przyszłości
Przedsiębiorczość to nie tylko prowadzenie biznesu. To także kompetencja, czyli zestaw umiejętności i cech, które pomagają w realizacji różnych aktywności w życiu osobistym i zawodowym. Według badań "GEN Z" opracowanych przez Infuture Hatalska Institute, w przyszłości przewagę na rynku pracy będą mieć osoby kreatywne, innowacyjne, przedsiębiorcze, umiejące odnaleźć się w różnych zespołach i twórczo rozwiązujące problemy. Stąd edukacja przedsiębiorczości jest niezbędna i powinna być kształcona na różnych etapach.
Przedsiębiorczości można się nauczyć
Badania prowadzone wśród absolwentów uniwersytetu w Arizonie wykazały, że ci z nich, którzy ukończyli kursy z przedsiębiorczości mieli średnio 27 proc. wyższe dochody, aktywa średnio o 62 proc. wyższe i ich poziom satysfakcji z wykonywanej pracy był wyższy.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II dąży do rozwijania przedsiębiorczości wśród swoich studentów, aby wyposażyć ich w odpowiednie umiejętności, wiedzę i przygotować do wyzwań zawodowych. Dlatego uczelnia skupia się na budowaniu świadomości, rozwijaniu kompetencji oraz wzmacnianiu postaw przedsiębiorczych poprzez różne formy działania.
Jak uczymy przedsiębiorczości na KUL?
Studenci już na pierwszym roku w ramach semestralnych zajęć pt. “Przedsiębiorczość” tworzą swoje biznesy od pomysłu do „projektu biznesowego”. W programie przedmiotu oprócz kreowania własnej firmy, młodzi uczestniczą w panelach dyskusyjnych z udziałem przedsiębiorców. To wyjątkowa okazja do podpatrywania i uczenia się od praktyków - osób, które przeszły proces zakładania własnej firmy i rozwijania działalności, mierzenia się z wyzwaniami i trudnościami. Przeprowadziliśmy już 12 edycji paneli dyskusyjnych, na których gościliśmy kilkudziesięciu przedsiębiorców.
Drugim projektem wspierającym społeczność akademicką w rozwoju przedsiębiorczości jest Akademia Przedsiębiorczości Biura Karier KUL. To cykl bezpłatnych warsztatów, które mają pomóc studentom i absolwentom wszystkich lubelskich uczelni zaplanować biznes przed założeniem firmy. Celem projektu jest upowszechnianie w środowisku akademickim wiedzy i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz wspieranie "od podstaw" początkujących przedsiębiorców. W tym roku wydarzenie organizujemy w dniach 15-22 maja. Każdy zainteresowany tematem może zapisać się na warsztaty na stronie www.kul.pl/akademiaprzedsiebiorczosci
Od kilku lat każdej jesieni KUL włącza się aktywnie w Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, organizując lekcje biznesowe! Wydarzenie koordynuje Biuro Karier zapraszając przedsiębiorców do prowadzenia webinarów. Każda edycja kulowskich lekcji biznesowych daje uczestnikom konkretną wiedzą i narzędzia, które mogą pomóc zrealizować marzenie o własnym biznesie w zgodzie ze studiami czy pracą na pełen etat.
Przedsiębiorczość staje się coraz ważniejszym elementem w dzisiejszym świecie, nie tylko w kontekście biznesowym, ale także w innych dziedzinach życia. Warto zwrócić uwagę na rozwój kompetencji przedsiębiorczych oraz promowanie przedsiębiorczości jako sposobu na osiągnięcie sukcesu. Działania edukacyjne, takie jak organizowane na KUL, mogą przyczynić się do zwiększenia skłonności młodych ludzi do prowadzenia własnego biznesu oraz wyposażenia ich w niezbędne umiejętności i wiedzę.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?