Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie. Nasze auta zeskanuje system e-kontroli

Jakub Sarek
To będzie rewolucyjna zmiana w lubelskiej Strefie Płatnego Parkowania. Najpóźniej w listopadzie pojawią się dwa auta wyposażone w system e-kontroli, służący do skanowania tablic rejestracyjnych.

11 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnie w Lublinie przejmie pieczę nad całą Strefą Płatnego Parkowania. Spółka ogłosiła właśnie przetarg na dostawę w formie dzierżawy 175 parkomatów, ich montaż oraz zaprogramowanie, a także dostawę do systemu obsługi SPP.

- Wyłoniona w przetargu firma będzie wymieniać parkomaty sukcesywnie, maksymalnie do 10 sierpnia br. Oznacza to, że przejęcie zarządzaniem całością SPP będzie odbywać się płynnie, bez jakichkolwiek zakłóceń i problemów dla kierowców parkujących w SPP - zapewnia Weronika Opasiak, rzecznik MPK Lublin.

To nie wszystko. Miejska spółka zapowiada, że od 11 maja kierowcy powinni korzystać z nowych aplikacji do płatności za postój.

- W ramach postępowania wyłoniona w przetargu firma, przygotuje też nową stronę internetową, poprzez którą kierowcy będą mogli zakupić abonamenty parkingowe (e-sklep). Przy czym ta funkcja (e-sklep) zostanie wdrożona najpóźniej do 10 listopada - informuje Opasiak.

Najciekawsze na nich czeka jednak od 10 listopada. Wtedy ma zostać wdrożony system skanowania tablic rejestracyjnych pod nazwą "e-kontrola". Zostanie on zainstalowany na dwóch samochodach (MPK ma je zakupić w oddzielnym postępowaniu przetargowym). Dane zeskanowanego przez nie pojazdu będą przesyłane do systemu, który automatycznie sprawdzi, czy została wniesiona opłata za postój w SPP.

- Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym dokładnie będzie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód - podaje Weronika Opasiak.

I dodaje:

- Zaletą tego typu rozwiązania jest podwojona częstotliwość kontroli, monitoring strefy parkowania oraz mniej błędów i reklamacji.

W przypadku braku biletu parkingowego kierowca otrzyma wezwanie do zapłaty tzw. opłaty dodatkowej, które przyniesie mu do domu listonosz. Przypomnijmy, że od stycznia wynosi ona 200 zł (wcześniej 100 zł). Z kolei za przekroczenie opłaconego czasu postoju w SPP płacimy od początku roku 100 zł (przed zmianami 50 zł).

To nie wszystko. Miejska spółka zapowiada, że od 11 maja kierowcy powinni korzystać z nowych aplikacji do płatności za postój.

- W ramach postępowania wyłoniona w przetargu firma, przygotuje też nową stronę internetową, poprzez którą kierowcy będą mogli zakupić abonamenty parkingowe (e-sklep). Przy czym ta funkcja (e-sklep) zostanie wdrożona najpóźniej do 10 listopada - informuje Opasiak.

MPK ma obsługiwać całą Strefę Płatnego Parkowania do maja 2032 r.

- Mamy wieloletnie doświadczenie w tym zakresie oraz możliwości w postaci zasobów kadrowych i organizacyjnych. Przypomnę, że Spółka od czerwca 2021 r. zarządzała podstrefą D, natomiast pierwsze kroki przy obsłudze SPP stawiała najpierw, w latach 2012-2016, w konsorcjum ze spółką City Parking Group, a potem do końca marca 2020 r., jako podwykonawca - przypomina Opasiak.

Jak wyjaśnia ratusz, wynagrodzenie za realizację przedmiotu umowy ustalono w wysokości stanowiącej 34 proc. prowizji od wartości przychodów z opłat parkingowych (bilety, aplikacje mobilne oraz abonamenty ogólnodostępne).

Kontrakt na administrowanie całością strefy w trybie z wolnej ręki („in-house”), czyli bez typowego postępowania przetargowego. Taki sposób dopuszcza Ustawa-prawo zamówień publicznych.

- Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta - uzasadniał taki krok w lutym Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

SPP w Lublinie dzieli się na trzy podstrefy.

- Do czasu przejęcia SPP w całości przez miejską spółkę, operatorami pozostają nadal City Parking Group S.A – podstrefa A, B i część C (dawna podstrefa C) oraz MPK Lublin – część podstrefy C (dawna podstrefa D). Z wykonawcami podpisano aneksy przedłużające obowiązujące umowy o trzy miesiące, czyli do 10 maja - tłumaczyła w lutym Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

W lubelskiej SPP wydzielono ok. 2740 miejsc postojowych. Godzina parkowania - w zależności od strefy - kosztuje od 2,30 do 4,50 zł. W 2023 r. wpływy ze strefy płatnego parkowania wyniosły 13,1 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski