Głównym punktem spotkania będzie projekcja adaptacji filmowej „Trenów” Jana Kochanowskiego w reżyserii Damiana Bieńka, który pracuje w Akademii Nowoczesnych Mediów i Komunikacji KUL oraz prowadzi zajęcia dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej w Instytucie Dziennikarstwa i Zarządzania KUL. Po niej zaplanowana jest interdyscyplinarna debata. Problemy, które zostaną poruszone podczas rozmowy, w ten sposób zarysowuje dr hab. Agnieszka Czechowicz, prof. KUL z Katedry Literatury Staropolskiej:
„Jak można przełożyć na sceny, obrazy i wizje ten dramat rodzinny, intelektualny i duchowy, który został zapisany w “Trenach”? Jakimi środkami pozasłownymi ukazać udrękę umysłu i serca, o których opowiada podmiot cyklu? Jak zwizualizować paradoks, a jak drwinę? Jak stworzyć obrazowy ekwiwalent skargi, natarczywości pytań czy tęsknoty wymierzonej w pustkę? Jak językiem sztuki – językiem filmu – oswoić cierpienie i lęk? Czy sztuka może być skutecznym narzędziem porządkowania rzeczywistości zagrożonej chaosem?”
Odpowiedź na te pytania przynosi filmowa adaptacja dzieła Jana z Czarnolasu w reżyserii Damiana Bieńka – i jest to jedna z możliwych odpowiedzi. “Treny” w obrazie lubelskiego reżysera utkane zostały z bliskości, niepokoju, światła i czystych tonów. Są impresją, nie narracją.
Mamy nadzieję, że spotkanie przyniesie wzruszenie, a także refleksję nad wartościami jakie niesie ten film. “Treny” w reżyserii Damiana Bieńka zdobyły trzy nagrody, w tym Złotego Delfina. Film nie trafił jeszcze do szerokiej dystrybucji, więc będzie to doskonała okazja, by poznać to arcydzieło liryki żałobnej.
Wydarzenie, które rozpocznie się o godz. 10 w sali 408 Centrum Transferu Wiedzy na KUL, skierowane jest do wszystkich miłośników literatury i filmu, a także do uczniów szkół średnich i nauczycieli.
Bezpośrednio po nim uczniowie zainteresowani literaturą, sztuką i szeroko pojętą humanistyką, a także studiowaniem na KUL są zaproszeni na spotkanie z pracownikami oraz studentami filologii polskiej w ramach Święta Polonistyki KUL.
Cykl Trenów Kochanowskiego składa się z 19 utworów i jest poetyckim pomnikiem wystawionym zmarłemu dziecku, świadectwem ojcowskiej rozpaczy, ale też ukazuje kryzys osobisty i światopoglądowy człowieka. „Treny” pierwszy raz zostały wydane w 1580 roku. Możemy zatem stwierdzić, że ich adaptacja filmowa jest wejściem w kolejne 500- lecie.
Damian Bieniek to magister sztuki filmowej, reżyser, operator obrazu tworzący kino autorskie z 15 letnim doświadczeniem w branży filmowej i marketingu. Studia na kierunku realizacja Obrazu Filmowego i Telewizyjnego w Łodzi. Wykładowca akademicki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim – Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania. Współpracuje z artystami i firmami m.in. Wielkiej Brytanii, Włoch, Niemiec, Francji, Doceniany przez uznanych reżyserów i wielokrotnie nagradzany na prestiżowych festiwalach filmowych m.in. na festiwalu w Cannes gdzie jego film „Treny” zdobył 3 nagrody w tym Złotego Delfina kategorii Corporate Media & TV – Lifestyle, Art, Music & Culture.
- Dęblin w latach 1983-1984. Zobacz miasto na archiwalnych zdjęciach
- Najpiękniejsze kościoły woj. lubelskiego. Sprawdź naszą galerię [CZĘŚĆ II] [ZDJĘCIA]
- Wielkanocny przejazd orszaku konnego oraz poświęcenia pokarmów w Motyczu [ZDJĘCIA]
- Wielki Czwartek: Msza Krzyżma w Archikatedrze Lubelskiej [ZDJĘCIA]
- Lublin pożegnał swojego artystę - aktora Teatru Osterwy, Piotra Wysockiego [ZDJĘCIA]
- Jeden gol przesądził o losie Górnika. W finale zagra Raków (ZDJĘCIA)
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?