Spór o przystanek kolejowy na Porębie: PKP sobie, ratusz...

Spór o przystanek kolejowy na Porębie: PKP sobie, ratusz sobie, a stracą pasażerowie

Małgorzata Szlachetka

Kurier Lubelski

Aktualizacja:

Kurier Lubelski

Pętla przy Granitowej - w tym rejonie ratusz widzi stację kolejową

Pętla przy Granitowej - w tym rejonie ratusz widzi stację kolejową ©Anna Kurkiewicz

PKP PLK wybudują nową stację kolejową przy Porębie, ale nie tam, gdzie wskazywał ratusz. Pod inwestycję trzeba będzie wyciąć ok. 100 drzew.
Pętla przy Granitowej - w tym rejonie ratusz widzi stację kolejową

Pętla przy Granitowej - w tym rejonie ratusz widzi stację kolejową ©Anna Kurkiewicz

Ratusz uważa, że nowy przystanek kolejowy powinien powstać przy pętli komunikacji miejskiej na ul. Granitowej. - Pasażerowie idący na pociąg albo wysiadający w Lublinie, mieliby jakieś kilkaset metrów do przystanku, co jest optymalnym rozwiązaniem - tłumaczy Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.

Zgadza się z nią Jan Kamiński, architekt krajobrazu i przewodniczący Rady Kultury Przestrzeni: - Miasto rozbudowuje się w kierunku zachodnim, więc byłoby to naturalne rozwiązanie.

Tymczasem inwestor, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, od początku forsuje inną lokalizację, bardziej w stronę dworca PKP, między osiedlem Poręba a Starym Gajem.

Miasto ma zastrzeżenia. - Od początku uczestniczyliśmy w rozmowach o lokalizacji przystanku i na każdym etapie mieliśmy negatywne uwagi do planów PKP Polskich Linii Kolejowych - komentuje Beata Krzyżanowska. - Zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym - stwierdza rzeczniczka ratusza.

Przetarg na wykonawcę prac był ogłoszony w grudniu 2015 roku, gotowa już jest dokumentacja projektowa. Inwestor chce, żeby prace budowlane zaczęły się w 2017 roku.

W związku z budową stacji planowane jest wycięcie około 100 drzew. Ma powstać peron z przejściem podziemnym, także do lasu oraz z windą. - Lokalizacja przystanku została już wybrana. Nowy obiekt powstanie na wysokości osiedla Poręba - potwierdza Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kolej ma już decyzję środowiskową. Spółka informuje też, że wniosek o wydanie pozwolenia na budowę został złożony do Urzędu Wojewódzkiego. - Wszelkie zmiany na obecnym etapie zaangażowania projektu spowodowałyby duże opóźnienie w jego realizacji oraz wzrost kosztów - podkreśla przedstawiciel PKP PLK.

Miasto odpowiada na to, że taki przystanek będzie „bardzo ciężki do skomunikowania”, bo konieczne będzie powstanie nowej drogi i chodników. - Projekt budowy przystanku był uzgadniany z Urzędem Miasta. Budowa chodników prowadzących do stacji nie leży w gestii Polskich.



Targi ślubne w Lublinie. Co jest modne? [ZDJĘCIA]

Zakochani bawią się z gwiazdami w Lublinie. Aktorzy "M jak miłość" w Tarasach Zamkowych

Pracownicy i pacjenci Centrum Onkologii bronią zwolnionej dyrektor [WIDEO, ZDJĘCIA]

Wrak Atak w Lublinie na Walentynki. Za nami kolejne wyścigi zdezelowanych aut (ZDJĘCIA)

Egzotyczne zwierzaki w Felicity. Zobacz węża, skorpiona i legwana [ZDJĘCIA]



Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!




Komentarze (86)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Do mieszkańców osiedla Poręba

B.S. (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Witam, jestem studentką gospodarki przestrzennej na Politechnice Warszawskiej. Piszę pracę magisterską dotyczącą uspokojenia ruchu na os. Poręba w Lublinie. Zwracam się z prośbą do mieszkańców tego...rozwiń całość

Witam, jestem studentką gospodarki przestrzennej na Politechnice Warszawskiej. Piszę pracę magisterską dotyczącą uspokojenia ruchu na os. Poręba w Lublinie. Zwracam się z prośbą do mieszkańców tego osiedla o wypełnienie krótkiej ankiety dotyczącej ruchu na osiedlu.
Z góry dziękuję za pomoc
link do ankiety http://www.interankiety.pl/interankieta/642e1bf9b9eca9cd5a59833385c8c392zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
O czym wy piszecie?

Adam (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Przecież ten przystanek jest budowany przede wszystkim, dla 20 tys. ludzi, którzy mieszkają na Porębie i nie mogą się od 30 lat doprosić miasta o bezpośredni autobus na dworzec główny. Ludzie,...rozwiń całość

Przecież ten przystanek jest budowany przede wszystkim, dla 20 tys. ludzi, którzy mieszkają na Porębie i nie mogą się od 30 lat doprosić miasta o bezpośredni autobus na dworzec główny. Ludzie, którzy mają korzystać z usług ZTM i tak pojadą na główny, bo tam są kasy, poczekalnie itd... Nie rozumiem o co ta burza. Jak mieszkam przy Szafirowej, to po co mi autobus, jeśli do Granitowej mam dalej niż na planowany Lublin Zachód? To chyba lobby busiarsko - taksówkarskie tak torpeduje tę budowę. Zróbcie do jasnej ciasnej, to co obiecaliście w 1992 i cieszcie się, że kolej z funduszy PLK/UE buduje, bo chciałem przypomnieć, że kasa na budowę Lublina Zachód (wkład miasta) zniknął w tajemniczych okolicznościach i dlatego do budowy wówczas nie doszło. Co miasto zrobiło ze swoim wkładem? PKP ówczesna ze swojej działki się rozliczyła, bo i stację towarową zlikwidowała i tory rozsunęła. Działką miasta była budowa peronu. I ja się pytam, gdzie jest kasa przeznaczona na tamtą budowę? I jeszcze macie czelność uprzykrzać ludziom życie po tylu latach? zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Szkoda, że redaktor pominął tak ważny fakt

Melisa (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

Iż przystanek nie będzie przy Filaretów tylko przy skrzyżowaniu Szafirowej z Węglinkiem, a taka lokalizacja jest beznadziejna, bo nie ma tam i nie może nawet być komunikacji!!!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
tak najlepiej iść w kolejne koszty po co jak jest przystanek

wer (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

jak PKP nie pasuje ten przystanek to niech wybuduje swój i za swoją kasę

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Bez przesady

tellchar (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

Do przystanku przy Granitowej trzeba było zrobić 200m drogi, do przystanku przy Szafirowej - 600m. To nie jest taka wielka różnica. A skoro miasto chce tam budować Trasę Zieloną, to ta droga i tak...rozwiń całość

Do przystanku przy Granitowej trzeba było zrobić 200m drogi, do przystanku przy Szafirowej - 600m. To nie jest taka wielka różnica. A skoro miasto chce tam budować Trasę Zieloną, to ta droga i tak kiedyś by powstała. Miasto od początku torpedowało ten projekt, planowało przystanek w Stasinie i nie chciało dogadać się z kolejarzami. To teraz majązwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
eqr

fqer (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

Miasto "mają"? A dla kogo takie przystanki się buduje? Dla miasta, dla kolei, czy może jednak dla ludzi?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dogadać sie z kolejarzami

stary (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

a można w ogóle?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
naprawde tak ciezko o mapke z punktem gdzie bedzie ten przystanek?

jasiek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

jw, no chyba, ze wtedy teza o niesamowitej odleglosci od przystanku autobosowego czy innej petli w upadku....


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dokładnie mapka by się przydała

berta (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

bo tez fakt czy od nowego przystanku PKP do przystanku MPK z bagażem na plecach trzeba będzie drałować i ile??? To lepiej pozostać przy pomyśle miasta i mieć autobus 2 roki.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kilka faktów

Krzysztof (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Chciałbym uporządkować kilka faktów, o których komentujący zdają się nie wiedzieć.
1. Przystanek NIE BĘDZIE na wysokości ul. Filaretów. Będzie mniej więcej przy skrzyżowaniu ul. Szafirowej z...rozwiń całość

Chciałbym uporządkować kilka faktów, o których komentujący zdają się nie wiedzieć.
1. Przystanek NIE BĘDZIE na wysokości ul. Filaretów. Będzie mniej więcej przy skrzyżowaniu ul. Szafirowej z Węglinkiem. Lokalizacja jest idiotyczna, bo nie da się tam wprowadzić komunikacji publicznej. Gdyby przystanek był na wysokości ul. Granitowej wystarczyłoby przedłużyć ulicę o ok. 200 metrów. W tym przypadku będzie trzeba zrobić ok. 600 m ulicy, co oczywiście wiąże się ze znacznie większymi kosztami i zniszczeniem wąwozu.
2. Przystanek przy os. Poręba nie jest żadną alternatywą dla przystanku przy al. Kraśnickich, bo każdy z nich miałby zupełnie inną funkcję. Jeśli chcemy myśleć o namiastce kolei aglomeracyjnej to powinny powstać oba - przy Kraśnickich jako P&R i na Porębie jako przystanek obsługujący pobliskie dzielnice.
3. Autor artykułów nie zająknął się słowem o innych konsekwencjach modernizacji linii kolejowej: cała trasa zostanie ogrodzona a w wielu miejscach powstaną ekrany akustyczne, także od strony lasu (sic!). To oznacza, że przystanek kolejowy będzie JEDYNĄ możliwością przekroczenia torów pomiędzy ul. Janowską a Stasinem! Myślę, że dla osób korzystających z lasu to istotna informacja.
Pozdrawiam.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie ma alei Kraśnickich

Gol (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Jest - aleja Kraśnicka !!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kilka faktów

Krzysztof (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Chciałbym uporządkować kilka faktów, o których komentujący zdają się nie wiedzieć.
1. Przystanek NIE BĘDZIE na wysokości ul. Filaretów. Będzie mniej więcej przy skrzyżowaniu ul. Szafirowej z...rozwiń całość

Chciałbym uporządkować kilka faktów, o których komentujący zdają się nie wiedzieć.
1. Przystanek NIE BĘDZIE na wysokości ul. Filaretów. Będzie mniej więcej przy skrzyżowaniu ul. Szafirowej z Węglinkiem. Lokalizacja jest idiotyczna, bo nie da się tam wprowadzić komunikacji publicznej. Gdyby przystanek był na wysokości ul. Granitowej wystarczyłoby przedłużyć ulicę o ok. 200 metrów. W tym przypadku będzie trzeba zrobić ok. 600 m ulicy, co oczywiście wiąże się ze znacznie większymi kosztami i zniszczeniem wąwozu.
2. Przystanek przy os. Poręba nie jest żadną alternatywą dla przystanku przy al. Kraśnickich, bo każdy z nich miałby zupełnie inną funkcję. Jeśli chcemy myśleć o namiastce kolei aglomeracyjnej to powinny powstać oba - przy Kraśnickich jako P&R i na Porębie jako przystanek obsługujący pobliskie dzielnice.
3. Autor artykułów nie zająknął się słowem o innych konsekwencjach modernizacji linii kolejowej: cała trasa zostanie ogrodzona a w wielu miejscach powstaną ekrany akustyczne, także od strony lasu (sic!). To oznacza, że przystanek kolejowy będzie JEDYNĄ możliwością przekroczenia torów pomiędzy ul. Janowską a Stasinem! Myślę, że dla osób korzystających z lasu to istotna informacja.
Pozdrawiam.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
głupota i krótkowzroczność

gość (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

widać że brakuje w mieście kogoś kto by patrzył na rozwój miasta w perspektywie dłuższej niż do najbliższych wyborów.
głupotą jest forsowanie przystanku przy granitowej uzasadniając tym że jest...rozwiń całość

widać że brakuje w mieście kogoś kto by patrzył na rozwój miasta w perspektywie dłuższej niż do najbliższych wyborów.
głupotą jest forsowanie przystanku przy granitowej uzasadniając tym że jest pętla skoro ta pętla niby końcowa, coraz mniej staje się pętlą co widać po ostatnich i zapowiadanych zmianach a MPK

Powinien powstać nie przystanek a mniejszy/wiekszy dworzec PKP-PKS z wielkim parkingiem dla samochodów osobowych w okolicach Kraśnickiej w bliskiej odległości od obwodnicy miasta. Coś w rodzaju Warszawskiego park & ride. Tam też powinna być pętla końcowa komunikacji miejskiej. Autobusy komunikacji międzymiastowej nie musiały by się pchać do i tak zakorkowanego centrum . Przecież jak wybudują się wszystkie planowane bloki od Granitowej do Kraśnickiej to pętla na Granitowej będzie w środku dzielnicy a nie na jej końcu a przecież pętle końcową umiejscawia się na końcu a nie w środku. Ale do tego trzeba mieć wyobraźnię na kilka dobrych lat do przodu.
zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
PKP proponuje przystanek na Widoku, czy tak?

markus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

Skoro przystanek PKP ma być na Widoku, tam jest pętla autobusowa. Nie ma zatem problemu z brakiem komunikacji autobusowej, a więc wersja miasta nie trzyma się kupy.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie na Widoku, ale na Porębie - przy uliczkach w środku osiedla

tam w ogóle nie dojeżdzają żadne autobusy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

Od ul. Filaretów, gdzie jest pętla, to jakieś 800m

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
.

. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Problem jest. Miasto musi nagle rozwiązać problem tymczasowej pętli jaka istnieje na widoku od lat... no i drugi wiadukt...

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

O tym się mówi

Wideo