Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce koniec tanich lotów z Modlina?

Zbigniew Biskupski AIP
Szymon Starnawski/Polska Press
Lotnisko w Modlinie kilka dni temu świętowało odprawienie 10-milionowego pasażera, ale może to być ostatnia dobra wiadomość - i dla pasażerów, i dla udziałowców spółki. Przez rozgrywki polityczno-biznesowe i brak porozumienia między udziałowcami lotnisku grozi zamknięcie.

W Modlinie trzeba pilnie wyremontować pas startowy co wymaga znalezienia środków na sfinansowanie. Bez tego Urząd Lotnictwa Cywilnego może zamknąć lotnisko w Modlinie - podobnie jak miało to już miejsce pod koniec 2013 roku. Wówczas zresztą z lotniska przestał korzystać węgierski tani przewoźnik - WizzAir, a lotnisko w Modlinie nie odprawiało pasażerów aż przez dziewięć miesięcy.

Teraz sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, bo jak ustalił "Dziennik Gazeta Prawna" remont pasów startowych miał być finansowany w jednym pakiecie z innymi zadaniami modernizacyjnymi - w tym rozbudową hali odpraw, która jest za ciasna na odprawę rocznie 3 mln pasażerów (tyle lotnisko chciałoby odprawić w 20017 roku lotnisko w Modlinie).

Udziałowcami spółki są Agencja Mienia Wojskowego, Województwo Mazowieckie i Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPPL)- mający po ok. 30-34 proc. udziałów a także z niespełna 5-proc. udziałem Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Udziałowcy spółki - za wyjątkiem PPPL chcieliby inwestycję sfinansować z emisji obligacji, które zresztą zgodził się objąć jeden z banków. By jednak doszło do emisji musi być zgoda wszystkich udziałowców, zaś Porty Lotnicze za warunek zgody postawiły przejęcie pełnej kontroli nad spółką (51 proc.).

Chęć pełnej kontroli państwa nad samorządowym w gruncie rzeczy lotniskiem w Modlinie mogłaby być dla niego zabójcza w kontekście rządowych planów budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), dla którego ważnym konkurentem mógłby być Modlin.

Co prawda jest to dopiero piąty port lotniczy w Polsce pod względem liczy obsługiwanych aktualnie pasażerów, ale gdyby powstał CPL, to zgodnie z planami rolę lokalnego portu lotniczego - obsługującego przede wszystkim tanie linie lotnicze - od Molina miałoby przejąć warszawskie Okęcie. Dla Modlina w tej układance - przynajmniej odnośnie ruchu pasażerskiego - mogłoby decyzją większościowego właściciela zabraknąć miejsca w tej nowej układance.

W 2017 roku z portu lotniczego w Modlinie pasażerowie będą mogli podróżować do ponad 50 miast (w 2015 roku było ich 36), w tym tak popularnych turystycznie jak Madryt, Barcelona, Alicante, Rzym czy Ateny

.

Jednak pod warunkiem, że pas startowy będzie nadawał się do bezpiecznych startów i lądowań. Co prawda jest szansa, że na sam ich remont spółka wyasygnuje pieniądze z własnych bieżących dochodów, ale bez zgody wspólników będzie to tylko działanie doraźne, które przyszłość regularnych tanich lotów z lotniska w Modlinie postawi pod znakiem zapytania.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Wkrótce koniec tanich lotów z Modlina? - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski