Trzeba się porządnie napracować. Jego prace to lekcje patrzenia. Patrzeć trzeba długo i wnikliwie. Sięga zarówno po symbole, jak i doświadczenia codziennego życia. Kompozycje tworzą tajemnicze znaki, cyfry, geometryczne figury, przedmioty i postacie. Nad nimi unosi się duch zagadkowego ptaszyska. Ptaszydło to, ważny motyw u artysty, jak zauważa prof. Małgorzata Kitowska-Łysiak, pochodzi z różnych kultur czy mitologii i dodaje jego alfabetowi symbolicznego ciężaru.
Tymi, którzy w XX wieku połączyli koncepcje estetyczne z rządzącym się swoimi prawami światem wyobraźni byli surrealiści. Zbigniew Makowski przez pewien czas był związany z ich ruchem. Po spotkaniu z Andre Bretonem, w latach sześćdziesiątych przez kilka lat wystawiał wspólnie z grupą Phases. Nie interesowały go natomiast doświadczenia awangardy.
Wspomnienia, komentarze, cytaty, kaligrafowane w różnych językach to rodzaj tajemnej wiedzy, albo osobliwego dziennika. Zapisuje rysunki i samodzielnie stworzone książki. Nagromadzenia słów może przyprawić o zawrót głowy. Pismo, symbol, znak, litera - te elementy wchodzą we wspólne relacje sprawiają, że Fanny może być alegorią.
Zbigniew Makowski, Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL, Rynek 8, wt. - sob. godz. 11.30-16.30, niedz. 11.00-16.00
Zbigniew Makowski urodził się 31 stycznia 1930 roku w Warszawie. Odbył około stu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brał udział w 217 wystawach zbiorowych, reprezentował sztukę polską na wielu prestiżowych wystawach.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?