Podniesienie akcyzy na auta z silnikami 2-litrowymi i większymi z 13,6 do 18,6 proc. miało zwiększyć dochody budżetowe – tłumaczyli przedstawiciele resortu finansów. Tymczasem w styczniu takich pojazdów spadła o 13 procent (rok do roku).
– Przy takim spadku sprzedaży modeli z dużymi silnikami, jaki obecnie widzimy, nie może być mowy o wzroście wpływów – mówi "Rzeczpospolitej" Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.
Ministerstwo finansów nie było w stanie odpowiedzieć na pytanie, jakie były styczniowe wpływy z tej części akcyzy.
W 2008 r. średnio każdego miesiąca sprzedawano ok. 1,7 tys. nowych aut z dużymi silnikami. Zapowiedź podwyżki sprawiła, że w grudniu było to 2,6 tys. Styczeń przyniósł spadek aż o 57 proc., licząc miesiąc do miesiąca - pisze "Rzeczpospolita".
- W lutym i marcu spodziewam się spadków sprzedaży wszystkich aut. Ale w segmencie modeli z większymi silnikami spadek będzie wyraźnie większy – uważa Drzewiecki.
(łm)
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?