Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZTM Lublin podsumowuje rok. Nowe autobusy, wydłużenie trakcji trolejbusowej, system biletu elektronicznego. Ponad 100 mln zł na inwestycje

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Łukasz Kaczanowski/zdjęcie ilustracyjne
35 autobusów i trolejbusów za ponad 100 mln zł, system biletu elektronicznego, którego wprowadzenie pochłonie 15 mln zł – Zarząd Transportu Miejskiego inwestuje w lubelską komunikacje zbiorową. To zmiany na korzyść pasażerów. Są jednak też złe informacje. ZTM zaczął wielkie liczenie pasażerów. Po co? Żeby zdecydować, które linie zmniejszą częstotliwość kursowania.

Nudno na pewno nie było. ZTM podsumował 2019 r. To, co rzuca się w oczy w pierwszym momencie to działania na rzecz poprawy jakości obsługi pasażerów. Ale nie obyło się też bez dramatycznych wydarzeń, jak np. lipcowy kryzys w przewozach, po tym jak z rynku wycofał się Warbus.

Blaski …

- Podpisano trzy umowy na dostawę nowych elektrycznych pojazdów. Tabor komunikacji miejskiej powiększy się łącznie o 20 elektrobusów oraz 15 przegubowych trolejbusów – przypomina Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Koszt zakupu pojazdów może przyprawić o zawrót głowy. Łącznie trafi na ten cel 106 mln zł. Przy czym większość wydatków pokryje dotacja z funduszy UE.

Pierwsze pojazdy trafią do Lublina w listopadzie tego roku. Zakończenie dostaw autobusów elektrycznych planowane jest we wrześniu 2021 roku.

Dodatkowo w grudniu 2019 r. ZTM ogłosił przetarg na dostawę kolejnych 12 autobusów elektrycznych.

Wydłużyła się sieć trakcji trolejbusowej. M.in. trolejbusy dojeżdżają teraz na Choiny (wcześniej trasa kończyła się przy ul. Chodźki). Przy nowej pętli nawrotowej przy ul. Choiny powstała też pierwszy w Lublinie parking typu „park&ride”.

Wytyczono buspasy o długości ok. 7 km: przy Grygowej, Drodze Męczenników Majdanka, Fabrycznej i Lubelskiego Lipca 80.

Kolejna grupa lublinian otrzymała możliwość bezpłatnego korzystania z komunikacji. Od lipca ta ulga objęła osoby, które ukończył 65 lat.

… i cienie

Miniony rok to też lipcowy „kryzys w komunikacji”. Warbus, który 24 autobusami obsługiwał m.in. linie 10, 13, 26 z dnia na dzień przestał wozić pasażerów. Efekt? Np. na kilka godzin przestała jeździć „trzydziestka”, pasażerowie utknęli na przystankach. Dopiero po kilku dniach, m.in. dzięki zwiększeniu przez MPK liczby pojazdów obsługujących kursy, udało się realizować „normalne” rozkłady.

Część pasażerów z goryczą przyjęła zmiany z numeracji linii komunikacyjnych. Sam ZTM podkreśla jednak, że zmiany poprzedziły konsultacje społeczne. – W wyniku przeprowadzonych ankiet wśród pasażerów trzy linie trolejbusowe otrzymały nowe numery: linia 10 zmieniła się w 150, 19 w 162, zaś linia 162 przenumerowała się w 202 – wskazuje Góźdź

Co nas czeka?

Do końca stycznia będą obowiązywać zmienione rozkłady jazdy. Trolejbusy i autobusy rzadziej przyjeżdżają na przystanki. Liczba pojazdów przewożących pasażerów zmniejszyła się o ok. 15 proc. ZTM tłumaczy zmiany okresem świątecznym oraz feriami szkolnymi (zaczynają się od 13 stycznia).

ZTM przyznaje jednak, że zamierza na stałe ograniczyć liczbę kursów. Na razie trwa wielkie liczenie pasażerów. Wyniki „podpowiedzą”, na których trasach częstotliwość kursowania pojazdów może być na stałe zmniejszona.

- Niestety, intensywny wzrost kosztów zarówno osobowych jak i eksploatacyjnych bezpośrednio dotyka także branżę komunikacyjną i przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Już w roku 2019 koszty energii elektrycznej wzrosły o ok. 25 - tłumaczy Monika Fisz z ZTM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski