MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZTM w Lublinie: Sprawdź, na jakie inwestycje chce zdobyć unijne dotacje

Małgorzata Szlachetka
Budowa pętli typu "Parkuj i Jedź" ma przekonać ludzi do zostawiania prywatnych aut na peryferiach Lublina i przesiadania się do taboru miejskiej komunikacji, by dojechać do centrum.
Budowa pętli typu "Parkuj i Jedź" ma przekonać ludzi do zostawiania prywatnych aut na peryferiach Lublina i przesiadania się do taboru miejskiej komunikacji, by dojechać do centrum. Anna Kurkiewicz
Mówimy o unijnej perspektywie na lata 2014-2020. Jeśli chodzi o sam tabor, do 2020 roku ZTM Lublin zamierza kupić ponad 100 nowych pojazdów. Obecnie dysponuje 93 trolejbusami i 282 autobusami.

- We współpracy z miastem planujemy dalszą odnowę taboru, poprzez inwestycje w ekologiczną komunikację opartą o trolejbusy oraz autobusy elektryczne lub hybrydowe (łączące silnik spalinowy i elektryczny - red.) - wyjaśnia Justyna Góźdź, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

- Miasto zamówiło z funduszu pomocowego opracowanie koncepcji eksploatacji autobusów elektrycznych - dodaje Góźdź.

W planach jest też dalsze inwestowanie w rozwój trakcji trolejbusowej. - Budowa trakcji planowana jest na ul. Muzycznej, Jana Pawła II (odcinek do pętli na Węglinie), na Choinach, Grygowej i Lubelskiego Lipca '80 - zapowiada Justyna Góźdź.

ZTM Lublin chce też przekonać mieszkańców do niewjeżdżania autem do ścisłego, i tak już bardzo zakorkowanego, centrum miasta. Pomóc w tym ma tworzenie trzech rodzajów nowych pętli: Park&Ride "Parkuj i Jedź"; Bike&Ride "Zaparkuj rower i jedź komunikacją publiczną" oraz Kiss&Ride, gdy pasażer jest podwożony autem do przystanku miejskiej komunikacji. W przypadku pętli "Parkuj i Jedź" mieszkaniec innych miejscowości zostawiałby samochód na pobliskim parkingu, a do Śródmieścia dojeżdżał autobusem albo trolejbusem. Parkingi dla rowerów miałyby być zlokalizowane przy peryferyjnych przystankach Lublina.

Na razie ZTM nie podaje szczegółów lokalizacji. Nie wiadomo też, ile ma być punktów przesiadkowych tego rodzaju. - Pętle o takim charakterze miałyby powstać m.in. przy ul. Żeglarskiej, na Choinach czy Drodze Męczenników Majdanka - uchyla rąbka tajemnicy Justyna Góźdź.

Być może w Lublinie powstaną także tzw. węzły przesiadkowe z komunikacji podmiejskiej na miejską.

- Ponadto, w ramach przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej zakładana jest budowa systemu karty metropolitalnej, integrującego komunikację miejską i zamiejską - dodaje Góźdź.

W Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie trwają już prace "nad przygotowaniem wstępnych koncepcji wniosków o unijne fundusze".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski