Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum Logistyczne Małaszewicze do rozbudowy

Redakcja
Centrum Logistyczne Małaszewicze do rozbudowy Centrum Logistyczne Małaszewicze jest położone nieopodal przejścia granicznego z Białorusią w Terespolu
Centrum Logistyczne Małaszewicze do rozbudowy Centrum Logistyczne Małaszewicze jest położone nieopodal przejścia granicznego z Białorusią w Terespolu materiały prasowe
Coraz więcej towarów z Chin trafia do Europy przez „suchy” port przeładunkowy w Małaszewiczach. Kolej zapowiada jego rozbudowę. - W styczniu 2015 r. przez Małaszewicze wjechało do Polski 600 kontenerów zza wschodniej granicy. W listopadzie już 3,5 tys. Za ten wzrost odpowiadają głównie Chiny. Tylko co czwarty ładunek pochodził z innego kraju - mówi Jarosław Tarasiuk, prezes Centrum Logistycznego Małaszewicze. Spółka wchodzi w skład PKP Cargo.

Kolej chwali się, że Małaszewicze to największy suchy port w tej części Europy. Towary transportowane przez granicę to przede wszystkim węgiel i inne surowce. Chińczycy przywożą dużo elektroniki, maszyn i urządzeń. Z kolei na wschód z Polski jedzie mleko i mleko w proszku, piwo i żywność.

Dlaczego Chińczycy coraz częściej wybierają transport kolejowy? Bo jest szybszy niż morski. Statki muszą okrążać Azję i Europę, żeby trafić do portów na zachodzie UE. Trasa lądowa wiedzie wprost przez kontynent. Sprawnemu przeładun-kowi towarów sprzyja centrum w Małaszewiczach. 

„Suchy” port powstał w 1976 roku, a gruntowną modernizację przeszedł w pierwszej dekadzie XXI w. Po inwestycjach jego zdolności przeładunkowe powiększyły się z 240 do 340 kontenerów na dobę. Zwykle są to standardowe kontenery 20- stopowe. - Możemy przeładowywać też większe obiekty, chłodnie, naczepy samochodowe i ładunki niebezpieczne - przyznaje Tarasiuk. Kolejne inwestycje PKP zapowiada na  2016 r. Są już pierwsze wykopy na placu budowy hali magazynowej do  przechowywania towarów drobnicowych. Przedsięwzięciu ma sprzyjać list intencyjny podpisany przez PKP Cargo i chińską firmę International Hub Development and Construction. 

- Pracujemy z partnerem z Chin nad powołaniem spółki joint venture (przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego - przyp. red.). Jeśli  będzie przybywać przewozów, to rozbudujemy terminal przeładunkowy. Mamy już teren zakupiony specjalnie pod tę inwestycję - informuje prezes Tarasiuk.

Inwestycja w regionie to część koncepcji budowy nowego jedwabnego szlaku, łączącego Europę z Dalekim Wschodem. Z projektem wystąpił prezydent Chin w 2013 r. Połączenie przez kontynent ma być alternatywą wobec morskiego szlaku handlowego. - Polska jest istotnym elementem nowego szlaku. Dzięki sklepom internetowym towary z Polski będą mogły szybciej trafiać do klientów z Chin i odwrotnie. To wielkie szczęście, że jeden z głównych jego punktów powstaje na Lubelszczyźnie, ale największym wyzwaniem jest sprawienie, żeby pociągi wracały do Chin zapełnione - twierdzi Radosław Pyffel, prezes Centrum Studiów Polska-Azja. 

Piotr Nowak

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski