MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP do remontu. Tunel pod ulicą jest możliwy

Sławomir Skomra
Dworzec Główny PKP na koniec 2020 roku ma być już zmo-dernizowany. Pełen zakres inwestycji jeszcze nie jest znany
Dworzec Główny PKP na koniec 2020 roku ma być już zmo-dernizowany. Pełen zakres inwestycji jeszcze nie jest znany Fot. Archiwum
Inwestycja ma pochłonąć ponad 10 mln złotych i na razie nie wiemy o niej wiele więcej. Wiadomo jednak, że kolej jest otwarta na połączenie podziemnym przejściem dworca PKP z autobusowym dworcem metropolitalnym.

Wojewoda lubelski ma nowego pełnomocnika. Chodzi o Tomasza Gontarza. Pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej jest też asystentem Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za inwestycje kolejowe.

– Cieszę się, że pan Tomasz zechciał tę funkcję przyjąć, ponieważ dla województwa lubelskiego jest to niezmiernie ważne. Pan Tomasz Gontarz jest z Lublina, ukończył I LO, później już studiował w Warszawie. Grzech to nie jest. Jako lublinianin i jednocześnie jeden z najbliższych współpracowników ministra Bittela będzie nam niezmiernie pomocny w sprawach rozwoju infrastruktury kolejowej – reklamował w czwartek swojego nowego pełnomocnika wojewoda Przemysław Czarnek.

Zaznaczył też, że pełnomocnik jest potrzebny Lubelszczyźnie zwłaszcza teraz, kiedy na kolej zostały przeznaczone ogromne pieniądze. A duża część z nich trafi do naszego regionu.

Miliardy na kolej

– Krajowy Program Kolejowy to 67 mld złotych przeznaczonych na modernizację linii kolejowych na terenie całego kraju. Z tego blisko 5 mld złotych zostanie zainwestowanych w linie na Lubelszczyźnie – przypomniał Gontarz.

Mowa tu np. o elektryfikacji trasy Lublin – Stalowa Wola czy właśnie ogłoszony przetarg na prace między Parczewem a Lubartowem. Jednak największą inwestycją kolejową jest modernizacja linii nr 7 od Lublina do Otwocka.

Teraz dworce

Oprócz tych inwestycji i nakładów, kolej chce też wydać potężne pieniądze na modernizację dworców. Na liście jest kilka lubelskich obiektów.

Są to: Dęblin, Łuków, Nałęczów, Sadurki, Kraśnik, Świdnik, Trawniki, Kanie i Lublin. W tym ostatnim przypadku chodzi o modernizację Dworca Głównego.

– Koszt to 10,3 mln złotych. Zakończenie prac jest planowane na czwarty kwartał 2020 roku – wyjaśniał Gontarz, choć o samej modernizacji na razie więcej powiedzieć nie mógł. – Na pewno zostanie powiększona przestrzeń handlowa i dworzec będzie jeszcze lepiej dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – dodał pełnomocnik wojewody. Na razie kolej przygotuje dokumentację inwestycji.

Czy będzie tunel?

Otwarte jest też pytanie o to, czy dworzec PKP będzie połączony podziemnym przejściem z autobusowym dworcem metropolitalnym, który w tym rejonie będzie budował ratusz.

Przypomnijmy, że przy ul. Dworcowej ma powstać nowoczesne centrum komunikacyjne. Inwestorem będzie samorząd Lublina. Wytyczne ratusza dla projektantów jasno wskazują, że nowy dworzec ma być połączonym tunelem z dworcem PKP.

Tomasz Gontarz na razie nie chce przesądzać, czy do tego dojdzie. – Deklarujemy pełną otwartość w rozmowach odnośnie budowy tego tunelu – zapowiada. – Trzeba sobie powiedzieć jasno: taki obiekt zasługuje na więcej i Lublin, budując to centrum przesiadkowe, powinien mieć je funkcjonalne. Jeśli możemy siąść do stołu z ratuszem i rozmawiać, to rozmawiajmy z myślą o mieszkańcach – dodaje pełnomocnik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski