5 listopada 2020 r. Województwo Lubelskie, jako organizator wojewódzkich przewozów pasażerskich podpisało umowę z firmą POLREGIO sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie na świadczenie kolejowych przewozów pasażerskich. Umowa została podpisana na czas określony. Będzie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. do 14 grudnia 2030 r. Według niej, planowane nakłady finansowe na 2021 r. wynoszą 85 mln zł.
Optymalne rozwiązanie
Poprzednia umowa, opracowana i podpisana w 2016 r. kończyła się z końcem tego roku. Województwo Lubelskie zdecydowało się jednak zawrzeć nową umowę w trybie i na zasadach określonych w Ustawie o publicznym transporcie zbiorowym - w drodze tzw. powierzenia bezpośredniego. Ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy po akceptacji Zarządu Województwa Lubelskiego zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (26 kwietnia 2019 r.), Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (16 maja 2019 r.) a także zamieszczone w siedzibie organizatora i na jego stronie internetowej.
Z punktu widzenia Województwa Lubelskiego, kontynuacja współpracy z POLREGIO było optymalnym rozwiązaniem. W czerwcu 2020 r. podjęto kilkumiesięczny proces uzgadniania ostatecznej wersji porozumienia.
Organizator przewozów ma nadzieję, że dzięki nowej umowie pasażerowie kolei odczują większy komfort podróżowania. Jest to związane z tym, że stopniowo kończą się już prace modernizacyjne na głównych liniach kolejowych Lubelszczyzny; w przyszłym roku pojawi się również nowoczesny tabor, który zastąpi dotychczas użytkowane składy.
Umowa zobowiązuje
Podpisana umowa z POLREGIO zawiera szczegółowe uregulowania dotyczące organizacji przewozów. Określono w niej m.in.:
- wykaz dziesięciu linii komunikacyjnych objętych umową
- rozkład jazdy wraz z zestawieniem składów pociągów
- normy dotyczące jakości świadczonych przewozów
- informacje dotyczące infrastruktury kolejowej, przepustowości i standardu dostępu
- parametry techniczno-użytkowe taboru
- szacowane nakłady finansowe na realizację przewozów
- szczegółowe zasady i sposób obliczania rekompensaty.
W umowie uwzględniono również planowane przekazanie w dzierżawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są aktualnie produkowane w NEWAG S.A. w Nowym Sączu, w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Odbiory tych pojazdów oraz ich przekazanie operatorowi nastąpi w listopadzie 2021 r.
Obowiązki Województwa
Za organizację publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym odpowiada Województwo. Jest to zgodne z zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. O tym, na jakich zasadach i jak powinien funkcjonować taki transport – ściśle określa plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Został on opracowany w marcu 2014 r. Dzięki niemu można optymalizować rozwiązania w zakresie przewozów: przede wszystkim zwiększanie udziału transportu zbiorowego w podróżach o zasięgu wojewódzkim. To nie wszystko. Plan zrównoważonego rozwoju określa także sieć komunikacyjną, na której jest planowany zbiorowy transport publiczny, ocenę i prognozy potrzeb przewozowych, przewidywane finansowanie usług przewozowych, preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu, zasady organizacji rynku przewozów, pożądany standard usług przewozowych w przewozach o charakterze użyteczności publicznej oraz przewidywany sposób organizowania systemu informacji dla pasażera.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?