- To kolejny krok do budowania Lublina będącego centrum elektromobilności. Od lat stawiamy na rozwój nowoczesnego transportu miejskiego - ekologicznego i przyjaznego wszystkim użytkownikom – podkreślał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. W czwartek ZTM podpisał największy w swojej historii kontrakt na dostawę pojazdów do obsługi komunikacji miejskiej. Chodzi o 20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów przegubowych. Zakupy pochłoną łącznie 106 mln zł. Przy czym nie cała kwota będzie pochodziła z kasy ratusza. W dużej części zakupy zostaną sfinansowane z dotacji z UE.
Pojazdy dostarczy Solaris. - Lublin to jedno z pierwszych miast, do którego już 1996 roku mogliśmy dostarczyć nasze autobusy. Bardzo dziękuję za ponad 20 lat współpracy i zaufania – mówił Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris.
Pierwsze przyjadą za rok
Podpisanie umowy to początek drogi nowych pojazdów do Lublina. Nie pojawia się one szybko. Jako pierwsze do Lublina przyjadą trolejbusy. Transza pięciu pojazdów - Solaris Trollino 18 - ma dotrzeć w listopadzie 2020 r. Kolejna dziesiątka będzie dostarczona do kwietnia 2021 r. Najpóźniej dojadą autobusy - Solaris Urbino 12 electric. W Lublinie będą we wrześniu 2021 r.
- Lublin już dziś spełnia 25 procentowy próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. W 2021 r. ta proporcja zmieni się diametralnie, osiągając 50 procentowy udział elektryków w komunikacji miejskiej – podkreśla Żuk.
Ministerstwo dołożyło
Za same autobusy ZTM zapłaci ponad 62 mln zł. To o 9 mln zł więcej niż planował początkowo wydać. Aby wybrać dostawcę, zorganizowano trzy przetargi. Dwa zostały unieważnione ze względu na zbyt wysokie oczekiwania finansowe firm. Ostatnie rozstrzygnięcie też stało pod znakiem zapytania. Ostatecznie pomocną dłoń do Lublina wyciągnęło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, zwiększając poziom unijnego dofinansowania tego projektu.
Solaris oprócz dostarczenia autobusów wybuduje też infrastrukturę służącą do ich ładowania. Szybkie ładowarki staną na terenie nowej pętli przy ul. Choiny, którą oddano do użytku jesienią tego roku.
Trolejbusy będą miały dodatkowo baterie elektryczne. - Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Możliwe staje się również wyznaczanie nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej – poinformowała Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.
Wszystkie zamówione pojazdy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację. Pasażerowie podczas podróży będą mieli do dyspozycji ładowarki USB umożliwiające doładowanie np. telefonu. Bezpieczeństwa w pojazdach będzie strzegł system kamer.
- Docelowo nowe przegubowce zostaną skierowane do obsługi linii nr: 156, 158 i 160, zaś elektrobusy dedykowane będą dla linii nr: 13, 23 i 29 – zapowiedziała Góźdź.
- Szpital w centrum Lublina rusza z rozbudową. Zdjęcia z drona
- Mistrzowie Urody nagrodzeni. Wybrali ich nasi Czytelnicy
- Najlepsi ginekolodzy w Lublinie. Kto znalazł się w TOP 20?
- Żałobnicy z transparentami. Niecodzienny widok w sklepach
- S19 wychodzi z ziemi. Sprawdzamy, co dzieje się na budowie
- Mały ryś z Roztocza stracił mamę. Udało się go uratować
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?