- Nasze komisje nie są instytucjami, które będą decydowały o losach tego ważnego przetargu. Ale to, co zobaczyliśmy w Świdniku, napawa optymizmem - stwierdził Władysław Ortyl, szef senackiej komisji obrony narodowej.
Senatorowie podkreślali, że jednym z elementów decydujących o wyborze oferty na dostawę śmigłowców może być "polonizacja" produkcji. Obok Świdnika o kontrakt walczy PZL-Mielec, należący do amerykańskiego koncernu Sikorsky, oferujący maszynę Blackhawk.
- Chodzi o to, by był to sprzęt obronny dla Polski produkowany w Polsce. Wtedy wszystkie interesy narodowe będą się łączyły - mówił senator Marek Ziółkowski, szef senackiej komisji gospodarki narodowej.
Senatorowie mogli zobaczyć wczoraj pokaz możliwości AW149. - Uzyskanie kontraktu od polskiej armii pozwoliłby na zwiększenie zatrudnienia o kilkaset osób w samym PZL-Świd-nik. Kolejne kilkaset czy nawet kilka tysięcy zatrudnionych byłoby w przemyśle zbrojeniowym, np. Bumarze - przekonywał Mieczysław Majewski, prezes PZL-Świdnik.
Świdnik miałaby też szanse na transfer najnowszych rozwiązań stosowanych w przemyśle lotniczym. - Dzięki produkcji najnowszej generacji wojskowego śmigłowca AW149 PZL-Świdnik zapewnia Polsce dostęp do zaawansowanych technologii, co umożliwia wzmocnienie pozycji kraju w światowym sektorze lotniczym - dodał Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.
AW149 to prototypowy śmigłowiec wielozadaniowy. - Obecnie lata pięć maszyn tego typu. Ten, który zaprezentowaliśmy, ma 1600 godzin lotu. Maszyny przeszły próby m.in. w Arizonie i na Alasce, gdzie sprawdzano, jak zachowują się w ekstremalnych temperaturach - precyzował Zenon Witkowski, szef projektu AW149.
Możliwości śmigłowca chwali pilot Jan Cieśla: - Maszyna ma duży nadmiar mocy. To pozwala pilotowi w każdej chwili na ucieczkę z zagrożonego terenu, zmianę profilu lotu. Wykonując lot bardzo niski, można łatwo ominąć prze-szkodę. To jest bardzo istotne w warunkach, w jakich będzie wykorzystywane AW149 - podkreślał Cieśla. I dodał: - Ma też bardzo nowoczesny, przyjazny dla pilota, kokpit.
Ministerstwo Obrony Narodowej ma wybrać dostawcę 70 śmigłowców dla wojska w połowie przyszłego roku. O zamówienie chcą walczyć, obok PZL-Mielec i PZL-Świdnik, też międzynarodowy koncern Euro-copter, który zapowiada, że może uruchomić w Łodzi produkcję śmigłowców.
Wielozadaniowy śmigłowiec AW149
AW149 to dwusilnikowa maszyna o masie 8 ton. Kabina transportowa może pomieścić do 18 żołnierzy.
Nowoczesna awionika umożliwia loty przy każdej pogodzie (w dzień i w nocy). Kokpit składa się z czterech ekranów wielofunkcyjnych. AW149 cechuje niskie tło akustyczne - w podczerwieni i radarowe, co zmniejsza jego wykrywalność. Kabina transportowa i kokpit są w pełni odporne na rozbicie i na przestrzelenie. Krytyczne elementy śmigłowca są zdublowane. Na kadłubie można montować m.in. wyrzutnie rakiet, karabiny maszynowe i pociski kierowane. Maszyna ma 17,5 m długości i 5,1 m wysokości. Maksymalna prędkość przelotowa to 278 km/h.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?