– To zróżnicowana grupa roślin, żebyśmy mogli ją wykorzystywać też pod kątem dydaktycznym. Poza tym przy wyborze patrzyliśmy na wymagania środowiskowe – mówi Renata Grzegorczyk, nauczycielka biologii.
Na razie kącik jest urządzony „roboczo”. Najefektywniejsze zagospodarowanie zielonej przestrzeni wymaga nieco więcej czasu, a szkoda było nie skorzystać z pięknej pogody. Od początku miesiąca fotele są więc ustawione po prostu w okręgu w pobliżu istniejącego już ogródka z ulem dla pszczół murarek, a uczniowie mierzą, rysują, projektują i główkują, jak najlepiej wykorzystać meblowo-roślinny potencjał.
– Teraz uczniowie robią pomiary ogródka, do tego dojdą też wymiary mebli i na podstawie tych danych stworzą projekt ogródka wypoczynkowo-rekreacyjno-dydaktycznego. Później będą korzystali z tego, co zaprojektują, więc jak krzywo zaprojektują, to będzie im się krzywo siedzieć – żartuje Jarosław Korba, nauczyciel geografii, który nadzoruje prace.
Do tej pory dostał od uczniów już kilka rysunków technicznych z pomysłami na to, jak powinien wyglądać ich zielony kącik. Najlepszy projekt wspólnie wybierze społeczność szkoły już po wakacjach.
Etap pomiarów to kolejna część, która wymagała zaangażowania uczniów. Wcześniej trzeba było przygotować teren tak, żeby można było ustawić na nim meble i donice z roślinami.
– Najtrudniejsze było wykopywanie chwastów – przyznają Weronika i Ewa z 1e. Wykonywały te prace w czasie lekcji biologii. – Było bardzo fajnie, zajęcia na świeżym powietrzu to miła odmiana. W czasie przygotowywania tego miejsca pani od biologii pytała nas o system korzeniowy albo która roślina jest nago-, a która okrytonasienna – mówią dziewczyny.
– I która to która? – pytam.
– Już nie pamiętamy – odpowiadają ze śmiechem.
Nic straconego. Z kącika można korzystać dopiero od około dwóch tygodni, więc zwyczaj przeprowadzania lekcji w terenie dopiero zaczyna się kształtować. W środę 1e miała okazję uczyć się biologii z rekwizytami. Na pierwszy ogień poszły kwiaty jaśminu.
– Teraz przerabiamy cykl życiowy roślin okrytonasiennych, czyli na jaśminie pokazujemy, w jaki sposób dochodzi do wytworzenia nasienia. Interesowała nas budowa kwiatu i jak się zapładnia. Próbowaliśmy preparować część słupkową z kwiatu i pokazywać elementy budowy w środku zalążka – tłumaczy pani Renata.
Z ogródka można też korzystać w czasie przerwy i właśnie dlatego nazywa się „Zieloną przerwą”. Kącik powstał w ramach ekologicznego konkursu grantowego „Pozwólmy ziemi oddychać”, który zorganizowała Fundacja PKO Banku Polskiego. Poza uprzyjemnieniem uczniom korzystania ze szkolnej przestrzeni na liście celi ogródka są te związane z ekologią takie jak kształtowanie w uczniach ekologicznych postaw i uwrażliwianie na środowisko. Łączny koszt realizacji projektu to 11 tysięcy złotych.
- To niezwykłe miejsce na Polesiu Lubelskim. Zobacz zdjęcia
- Ależ finisz Motoru we Wrocławiu! Wciąż są niepokonani (ZDJĘCIA)
- Na placu Litewskim odbył się festyn „Pasje Ludzi Pozytywnie Zakręconych”. Zdjęcia
- Zagadkowy zbiór szklanych negatywów z początku XX wieku
- Z paryskich kortów Rolanda Garrosa Iga Świątek przyjechała do Lublina (ZDJĘCIA)
- Chcieli ubić złoty interes, jednak mieszkańcy stanęli im na drodze. Teraz są nękani
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody