Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terespol: Będzie nowy most na Bugu. Do inwestycji przygotowuje się PKP PLK

Piotr Nowak
Piotr Nowak
PKP PLK S.A.
Do budowy nowego mostu na Bugu i rozbudowy szerokich torów na stacji Terespol przygotowuje się spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Podpisana została umowa na studia wykonalności. Inwestycja ma zwiększyć możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

Spółka PKP PLK i firma inżynieryjno-doradcza BBF podpisały umowę dotyczącą opracowania dwóch studiów wykonalności w ramach projektu „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol – Brześć”. Wykonawca ma przygotować dokumentację poprowadzenia dodatkowych torów szerokich na stacji Terespol, budowy nowego mostu na Bugu oraz poprowadzenia do przeprawy torów szerokich i normalnych.

– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych sprzyjają rozwojowi transportu m.in. na ważnej trasie wschód - zachód. Studia wykonalności przygotowują możliwości prac w rejonie przejścia granicznego Terespol/Brześć. Planowane rozwiązania zwiększą rolę ekologicznego transportu kolejowego, a to przekłada się na rozwój gospodarki – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Nowa przeprawa umożliwi przejazd wagonów o prześwicie 1435 mm i szerokich 1520 mm. To ostatnie rozstawienie jest charakterystyczne dla azjatyckich linii kolejowych. Inwestycja PKP pozwoli na zwiększenie przepustowości kolejowego transportu na granicy polsko-białoruskiej.

Plany zakładają odseparowanie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych. Bezpieczne i płynne przejazdy ma zagwarantować nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Projekt przewiduje budowę m.in. toru do odstawiania uszkodzonych wagonów, dróg i chodników inspekcyjnych ułatwiających pracę celnikom.

Miliony na inwestycje

W ramach prac na linii kolejowej E20 między Siedlcami a Terespolem spółka modernizuje m.in. stację Terespol. Już teraz podróżni korzystają z nowych peronów. Przebudowano także przejście podziemne. Wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu pociągów ma Lokalne Centrum Sterowania.

Wartość inwestycji na linii E20 to 540 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to 360 mln zł. W tej kwocie nie mieści się budowa nowego mostu. PKP PLK ma zamiar ubiegać się o unijne dofinansowanie na realizację robót. Ponadto, inwestycja będzie wymagała ustaleń ze stroną białoruską.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski